Godt vær i slutten av mai ga en god forsmak på sommeren for Diplom-Is. Deretter kom det dårlige været, og issalget har siden vært deretter.

– Juni var dårlig måned, på linje med fjoråret. Juli har også så langt vært moderat dårlig. Mye nedbør, spesielt i østlandsområdet, har påvirket salget vårt, konstaterer Bjørn Moldskred, administrerende direktør i Diplom-Is.

LES OGSÅ: Her finner du solen!

30 millioner lavere omsetning

Isprodusenten har allerede nedjustert produksjonen. Likevel er det begrenset hva de kan gjøre for å påvirke lønnsomheten.

– Vi har bilene våre, distribusjonen, sjåførene og isdiskene våre. Det er lite vi kan gjøre med dette. Alt ekstra salg, eller det vi ikke får solgt, påvirker lønnsomheten vår. Godt eller dårlig vær kan være veldig viktig, nesten dramatisk for Diplom-Is, fortsetter han.

I en dårlig sommermåned er omsetningen opptil 30 millioner lavere for isprodusenten, sammenlignet med en måned med bra vær.

– Vi er optimistiske, og vi har tro på at det i løpet av en sommer er noen gode uker, og noen mindre gode uker. Blir det ikke bra vær, får vi gjøre det beste ut av det vi får.

– Dårlig vær bra for handelen

Slik er det likevel ikke i alle bransjer. I juli og august i fjor handlet vi for rundt 88,5 milliarder kroner, noe som tilsvarer 17.750 kroner per innbygger. Dette er en vekst på 3,6 prosent fra 2011, ifølge Virke.

Dårlig vær kan nemlig være positivt for handelen totalt sett.

– De som selger varer til innendørs bruk, har bedre tider enn de som satser på utelukkende sommervarer, grillvarer og slike ting. Men gjennomgående er det slik at dårlig vær er bra for handelen, sier Thomas Angell, direktør for handel i Virke.

LES OGSÅ: Her regnet det 30 millimeter på en time!