Ifølge Dagens Næringsliv har hver anmelder oppgitt å savne mellom noen titalls og flere hundretalls tusen kroner.

Les også: Slik avslører du skimmingutstyr

Kommer ikke i kontakt

Pengene skal ha kommet inn på driftskonti registrert på Touchpay i Sparebanken 1 direkte fra betalingsterminalene. Deretter skal pengene ha blitt overført til kontoer i flere andre banker.

Touchpay beskriver seg som landets største autoriserte forhandler av betalingsterminaler fra Nets, tidligere Bankenes Betalingssentral (BBS). DN har ikke klart å komme i kontakt med Touchpays nåværende eiere. Selskapet har 18 betalingsanmerkninger på nærmere 1 million kroner og har siden februar hatt en rekke utskiftninger av eiere, ledelse og styre. Selskapets adresse er en postboks og selskapet har ingen telefonnummer. Ingen svarer på e-post og kontaktskjema via nettstedet.

Les også: Teiper over chiphullet

«Meget alvorlig»

Nets betegner saken som «meget uheldig». Nets har solgt terminaler til Touchpay, som leier terminalene videre ut til butikkene. Nets har derfor ikke direkte kontakt med butikkene, opplyser kommunikasjonsansvarlig Ulrik Marshall i Nets. Han opplyser at Touchpays terminaler nå er stengt av etter at Nets var blitt gjort oppmerksom på saken. Nets har også politianmeldt forholdet.

Sparebank 1 mener heller ikke å ha ansvar for at de berørte selskapene ikke har fått utbetalt pengene sine. Saken er et forhold mellom Touchpay og Touchpays kunder, opplyser informasjonssjef Mayka Brevik i Sparebank 1. (©NTB)