Ulykken skjedde på Gardermoen 2. mars i fjor.

Etter en normal landing skjenet flyet av typen Fairchild SA-227-AC til høyre og traff en snøfonn. Ingen av de elleve om bord kom til skade.

Svingte plutselig

Flyet styrte ukontrollert til høyre etter at hastigheten falt under 60 knop (111 kilometer i timen). Kapteinen klarte ikke å korrigere kursen ved hjelp av pedalene, som styrer nesehjulet.

Kapteinen klarte heller ikke å få kontroll over maskinen ved å bruke motorkraft. Besetningen har anslått at hastighetene var mellom 55 og 75 kilometer i timen da flyet traff den hardpakkede snøen ved siden av rullebanen. Flyet ble påført betydelige skader.

Komplekst system

Statens havarikommisjon for transport mener en midlertidig feil i systemet for nesehjulsstyring førte til ulykken.

– Til tross for relativt omfattende tekniske undersøkelser har det ikke vært mulig å fastslå hvilken komponent eller nøyaktig hvor i systemet feilen oppstod, heter det i rapporten som ble offentliggjort torsdag.

Havarikommisjonen beskriver systemet for nesehjulsstyring på flytypen som «relativt komplekst».

Hadde skjedd før

Selskapet North Flying, som opererte flyet, informerte havarikommisjonen om at det hadde vært et midlertidig problem med nesehjulsstyringen på ulykkesflyet 25. februar, altså mindre enn en uke før ulykken. Også da svingte flyet ukontrollert til høyre, men fartøysjefen klarte å gjenvinne kontrollen ved å deaktivere nesehjulsstyringen.

Da flyet ble sjekket etter denne hendelsen, klarte ikke teknikerne å gjenskape feilen. Flyet ble dermed satt inn i trafikk igjen.