Det viser en fersk undersøkelse NorgesBarometeret har gjennomført for kommunikasjonsbyrået Agendum.

Kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann tror mange politikere undervurderer ressursbruken og den tiden det tar å drive valgkamp i sosiale medier.

– Det krever at man holder i live en dialog med velgerne sine, og ikke bare bruker Twitter- og Facebook-kontoene sine som reklamekanaler hvor man forteller alt som har skjedd.

Hartmann tror at mange politikere mangler treningen og man glemmer at sosiale medier er interaktivt.

– Noen ganger er det bedre å la være, sier Hartmann.

De tradisjonelle mediene mest brukt

– Vi er overrasket over hvor få lokalpolitikere som benytter de nye mediene i denne valgkampen.

Det er tydelig at det er de tradisjonelle kanalene som først og fremst blir brukt lokalt, uttaler administrerende direktør Tore Hansen i Agendum.

LES OGSÅ: Disse fire kan overta SV-tronen

Undersøkelsen er gjennomført av NorgesBarometeret i august og nærmere 900 kommunestyrerepresentanter har svart.

Twitter minst populær

Undersøkelsen viser at den minst populære kanalen for lokalpolitikerne er Twitter, hvor hele 85 % svarer at de ikke benytter denne kanalen i det hele tatt, deretter kommer blogg og lignende som cirka seks av ti ikke benytter, mens Facebook er den mest brukte kanalen.

– Vi tror noe av forklaringen skyldes en manglende forståelse for hvordan denne type medier krever dialog.

LES OGSÅ: Fersk Oslo-prognose: Høyre ligger an til å bli største parti i hovedstaden

Brorparten av politikerne som benytter de sosiale mediene ser ut til å bruke dette som en ren propaganda kanal, istedenfor å skape dialog med velgerne.

Brukere av sosiale medier vil nok heller samtale med politikerne i stedet for å få selvskryt om at politikerne igjen har vært på et vellykket husbesøk eller holdt en appell på det lokale sykehjemmet.

Slike dagboklignede fortellinger inngir ikke troverdig, uttaler Tore Hansen i Agendum

Venstre mest aktive

Det er representanter fra Venstre som er mest aktiv i de sosiale mediene, mens det er representanter fra Senterpartiet som er minst aktive.

Det kan tyde på at Venstre har forstått at riktig bruk av sosiale medier er en billig form for valgkampanje for en et lite parti.

– Det er samtidig i de største partiene man finner dem som er mest aktive og har flest tilhengere.

Dette skyldes nok igjen at partier som Høyre og Arbeiderpartiet har brukt mye penger på å bygge opp plattformer for dialog med velgerne i sosiale medier.

LES OGSÅ: Øredøvende jubel for Erna

Men de har samtidig ikke klart å dra med seg de lokale kandidatene. Dette er jo litt merkelig, da mange av disse er avhengige av personlige stemmer for å komme inn i det lokale kommunestyret, avslutter Hansen.