Forsvarsdepartementet meldte først kl 20.15 at fem offiserer var bekreftet døde. Dette ble senere trukket tilbake.

– Et dansk redningshelikopter har fanget opp et nødsignal. Vi leter nærmere i området for å finne ut om signalet kommer fra flyet, sier informasjonsansvarlig ved Svensk redningstjeneste, Jonas Sindyn.

Svakt signal

Signalet skal ha kommet fra området Drakryggen, ifølge Lars Broström i redningstjenesten i Kiruna. Det var svært svakt og ble ikke oppfattet av satellittsystemet.

– Det kan være at fjellmassene forstyrrer nødsignalet. Vi har ikke fått det inn på satellittprogrammet, bare på helikopterpeileren, sier Sindyn.

Nødsignalet er et lydsignal som automatisk utløser alarm på radiofrekvensen ved havari eller hard landing. Det var dette helikopteret fanget opp.

– Signalet kan også utløses manuelt, sier Sindyn.

Forsvant fra radaren

Herculesflyet tok av fra Evenes Lufhavn torsdag ettermiddag, og skulle fly til Kiruna i Sverige for å hente personell der. Flyet ble borte fra flygekontrollen før det nådde frem til Kiruna lufthavn, skriver Forsvaret.

Flyet har status som savnet, og Forsvaret antar at det har styrtet.

– Mest sannsynlig har det gått i bakken, sier pressetalsmann for øvelsen Cold Response, John Espen Lien, til TV 2.

Klokken 18.30 opplyser fungerenge politimester i Salten, Heidi Kløkstad, at flyet fortsatt ikke er lokalisert.

– Den siste sikre observasjonen vi har av det, er på svensk side like før klokken 15 i dag. Da ble det lokalisert på radar vest for Kiruna, men det er fortsatt savnet, sa Kløkstad.

Dårlig vær

Stedfortredende redningsleder Björn Wrandel i den svenske redningstjenesten sier klokken 17.45 at de ikke har fått inn nødsignaler eller noen observasjoner av flymaskinen.

– Vi har ikke hørt noe fra flyet siden klokken 14.45. Da snakket pilotene med tårnet i Kiruna. Flyet var da på vei inn for landing i Kiruna, sier Wrandel til tv2.no.

kiruna (Foto: Hans Sternlund)

Det søkes i området med norske, danske og svenske fly. Men svært dårlig vær gjør arbeidet vanskelig.

– En norsk Sea King måtte snu. Vi har to danske helikoptre som prøver å fly over uværet, men det er vanskelige forhold, sier Wrandel.

Forsvant fra radaren

Leteaksjonen ledes av svensk redningstjeneste med assistanse fra Hovedredningssentralen i Nord-Norge, i tillegg til norske og svenske militære enheter.

Hovedredningssentralen Nord-Norge fikk melding fra svensk lufttrafikktjeneste cirka klokken 15.50 om at et norsk Herkules-fly ikke var landet i Kiruna, slik som forventet.

Flyet deltar i militærøvelsen Cold Response og tok av fra Evenes kl. 13.41. Sist kontakt var på radar vest av Kiruna kl. 14.55. Ifølge telegrambyrået TT var flyet da åtte mil vest for Kiruna.

Et Sea King-helikopter fra Bodø og Orion fra Andøya ble sendt til sist kjente posisjon i Sverige. Det er også flere andre fly i lufta fra svensk side. Det er dårlig vær i området.

Stasjonert på Gardermoen

– Det var fem nordmenn fra Forsvaret om bord. De jobber til daglig med flyet, som holder til på Gardermoen, sier Marianne Øiehals ved pressesenteret for Cold Response til tv2.no.

– Vi vet ikke om flyet har styrtet. Vi leter både i luften med helikopter og overvåkningsfly og langs bakken med styrker både fra svensk og norsk forsvar. Jeg kan ikke si noe om de i flyet kan ha overlevd.

Men pressetalsmann for Cold Response, John Espen Lien, tviler på at flyet fortsatt er i luften.

– Mest sannsynlig har det gått i bakken, det må vi nok konkludere med nå. Vi har ingen indikasjoner på at det har flydd til et annet sted, sier han.

Stor militærøvelse: 16.000 soldater inntar Troms

Varsler pårørende

Hendelsen har satt sterkt preg på den store øvelsen i Nord-Norge.

– Dette er ikke noen situasjon som er artig å være oppi. Forsvaret i Norge er veldig lite, sier Øiahals.

Forsvaret jobber nå med å varsle de pårørende.

Oppgavene til Hercules omfatter i hovedsak transport av personell og materiell for Forsvaret. Flyene gir også taktisk transport- og logistikk-støtte til norske spesialstyrker for direkte innsetting av disse styrkene i eventuelle operasjonsområder.

Dette inkluderer også antiterrorberedskap. Flyet er i stand til å støtte sivile instanser ved behov, for eksempel ved miljøulykker, krisehåndtering og nødhjelpsaksjoner, skriver Forsvaret på sine nettsider.

Nye fly

Det savnede flyet er praktisk talt nytt. Maskinen 34 meter lang og har et vingespenn på 40 meter.

Forsvaret har i løpet av de siste årene fått levert en ny flåte Hercules-maskiner. De to siste flyene ble levert i 2010. Forsvaret disponerte da fire slike fly.

– De fire nykommerne har fullt digitalisert display i cockpiten, topphastigheten har økt fra den gamle modellen med 20 prosent, og flyene er langt mer effektive enn de gamle, sa major Ola K. Christensen i Luftforsvarstaben til tv2.no da de to siste flyene ble presentert i 2010.

– Flåten av transportfly vil fylle Norges behov for taktisk lufttransport på en glimrende måte, og skal fly både materiell og personell, sa Christensen.

Ifølge Øiahals har flyet som trolig har styrtet, aldri hatt problemer før.

Saken oppdateres.