– Norge har ett av verdens beste flytilbud og noen av de punktligste flyselskapene og flyplassene, skryter statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdsels- departementet til TV 2.

Men denne sommeren har flytrafikken imidlertid vært alt annet enn punktlig: Spesielt Gardermoen har vært rammet hardt av en prekær mangel på flygeledere som gjør at hundrevis av vakter står ubesatte.

Vent til august

Og problemene fortsetter: Til tross for at det torsdag ble holdt nok et krisemøte mellom Avinor og flyselskapene, må du stålsette deg for vedvarende forsinkelser fra Gardermoen fra nå av og gjennom helgen.

Problemene vil trolig toppe seg i morgen, lørdag, hvor hullene i vaktplanen ved Oslo kontrollsentral i Røyken skal være store og gapende. Luftrommet over Østlandet styres fra Oslo kontrollsentral, og tidligere i sommer førte mannskapsmangel også til problemer ved andre flyplasser på Østlandet.

– Dette har Avinor sagt rett ut: Lørdagen vil det bli store problemer, sammen med helgen deretter igjen. Dette vil neppe bli løst før i midten av august, er det nedslående budskapet fra kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

– Dette må få økonomiske konsekvenser for Avinor. Vi kan ikke betale for tjenester vi ikke får. Man skjønner kanskje at hvis det svir på pungen så skjerper man seg, sier hun.

På nettsidene til Avinor kan du se oversikten over alle forsinkede fly »

Ingen snarlig løsning

Skånvik mener nå at man må diskutere i NHO Luftfart om man skal holde tilbake betaling. Der er alle de norske flyselskapene representert.

Men Regjeringen har ikke noe trumfkort som kan gi en løsning på kort sikt:

– Den usikkerheten de reisende nå opplever, beklager vi på det sterkeste. Avinor har fått klar beskjed om å utdanne flere flygeledere og forventningen er at behovet for flygeledere skal tettes innen neste år, sier Lahnstein. Noen slik garanti har imidlertid Avinor understreket at de ikke tør å gi.

Se video:

– Trår vannet

Ledelsen i selskapet har også fått beskjed om å gå en runde med de ansatte for å se om noe mer kan gjøres her og nå. Dette er ikke nok til å imponere flyselskapene:

– Jeg føler at de trår vannet. De gjør marginalt små tiltak som får ting til å gli på kort sikt, men de kan ikke garantere noen ting. Vi betaler 1,6 milliarder kroner for en tjeneste Avinor ikke levere, sa direktør Torbjørn Lothe i NHO luftfart torsdag.

Han har flere forslag til tiltak som han mener kan avhjelpe situasjonen:

Konkurranseutsette flygeledertjenesten i flyplasstårnene. Problemene som man nå sliter med er imidlertid i underveistjenesten, ikke tårntjenesten.
Samarbeide med Sverige og Danmark, slik at driftsansvar helt eller delvis kan overføres når ting ikke fungerer her hjemme.

Å ansette flygeledere fra utlandet er heller ikke noe alternativ, ettersom det tar et år å få den påkrevde autorisasjonen.

– Og de stolene på utdanningen er i dag opptatt av norske kandidater, sier Lahnstein.

LES OGSÅ: Krever at Arnstad rydder opp i flygelederkrisen