Laila Haarstad og mannen Terje Sørensen byttet nylig bank, og skulle refinansiere lånet sitt. Banken sjekket rutinemessig deres kreditthistorikk, men da de fikk gjenparten fra kredittopplysningsbyrået Experian var det noe som ikke stemte.

– I går fikk mannen min gjenpartsbrev. Det første vi la merke til var at inntektene for 2011 ikke stemte. Da vi leste videre så vi at brevet var til noen andre enn oss, sier Laila Haarstad til tv2.no.

– Det første jeg tenkte var «hvem er det som sitter på våre opplysninger?», sier Laila, som finner det hele ubehagelig.

– Jeg synes ikke det føles ålreit. Jeg vil ikke at de skal vite min inntekt. Man vet jo ikke hvem som får det. Jeg vet ikke om det kan bli misbrukt en gang, sier hun.

Prøvd å spore opp mottakere

Hun har prøvd å spore opp de to personene som egentlig skulle hatt brevet som ble sendt hjem til henne.

– Det er greit at de får vite at informasjonen ikke blir brukt videre, sier hun.

Direktør for Experian Norge, Tina Sandnes Rellsve, sier til tv2.no at selskapet ser alvorlig på feilsendelsen.

BEKLAGER: Experian-direktør Tina Sandnes Rellsve sier feilsendingen av kredittopplysningene er uheldig. (Foto: Experian)

– Opplysningene i brevene er ligningstall, som egentlig er offentlig tilgjengelig. Men klart, for personer med negative betalingsanmerkninger historie er det uheldig, sier Rellsve.

– Inneholder brevene personnummer?

– Nei. Det er svært viktig for oss å påpeke at dette ikke medfører risiko for identitetstyveri, sier hun.

Les også: Daniel (11) fikk feilsendt SMS fra Nav

En glipp i maskinell pakking

Det er en glipp i pakke- og sendeprosessen hos en underleverandør som er årsaken til feilsendelsen.

– Vi har hatt en situasjon hos en av våre underleverandører. De som trykker og pakker for oss har havnet i en situasjon at andre har mottatt feilaktige personopplysninger. Vi beklager det inntrufne, har tatt nødvendige grep og tar ansvaret for situasjonen, sier Rellsve.

– Feilen skyldes en menneskelig svikt hos vår underleverandør. Det er en mismatch mellom adressemottaker og brev. Pakkingen foregår maskinelt. De har fått et feilvarsel, som vedkommende ikke har tatt hensyn til, sier Experian-sjefen.

– Kjedelig situasjon

Det er selskapet Strålfors som står for pakkingen og sendingen av brevene. I en e-post beklager administrerende direktør Thomas Barreth feilen:

«Dette er en svært kjedelig situasjon og vi vil gi en uforbeholden beklagelse overfor dem som har fått unødige bekymringer som følge av situasjonen. Vi har strenge rutiner og prosedyrer i produksjonen, men grunnet en menneskelig svikt har disse blitt fraveket. Vi tok umiddelbart alle mulige forholdsregler for at dette ikke skal skje igjen og tar selvsagt ansvar for det inntrufne.»

Totalt er det 31.651 feilaktige utsendelser.

– Opplysninger i brevene er eventuelle negative betalingsanmerkninger, og frivillige innbetalingsanmerkninger for dem som vil sperre seg selv for kreditt. I tillegg kommer ligningsinformasjon, forretningsinteresser og score for kredittrating, sier Rellsve.

Les også: Sparebank1 advarer mot svindelmail

Vil få konsekvenser for underleverandøren

Hun legger ikke skjul på at hendelsen er uheldig for selskapet, og sier det vil få konsekvenser for underleverandøren.

– Dette er svært alvorlig, slik vi ser det. Vi er underlagt en konsesjon, og det er selvsagt ikke bra at opplysninger kommer til feil mottaker. Feilen er rapportert til Datatilsynet, og vi er i drøftelser med dem om hvordan vi kan begrense skadeomfanget, sier hun.

– De som har mottatt feil opplysninger får brev som sendes i dag, fredag, med en beklagelse og korrekte opplysninger, sier Rellsve.

Henvendelser til Datatilsynet

Ove Skåra i Datatilsynet sier tilsynet har fått noen titalls henvendelser fra folk som har fått feil brev i posten. Han sier glippen trolig ikke vil få konsekvenser for Experian.

– Jeg vil umiddelbart si nei. De har så langt opptrådt ryddig. Å varsle oss når det skjer tabber er neimen ikke vanlig, sier Skåra.

Men Experian må regne med å redegjøre for feilen.

– Hvis det er en menneskelig glipp går det på en tabbekonto over ting som ikke skal skje, men som likevel kan skje. Det er selvsagt ubehagelig for den det gjelder, men det er ikke et stort omfang. Det er én til én, og ikke tusenvis som har mottatt informasjon om tusenvis, sier Skåra.

Experian er et av verdens største kredittinformasjonsselskaper og opererer i mer enn 80 land. I Norge har selskapet 110 ansatte og hovedkontor på Majorstua i Oslo. DnB og NetCom er blant selskapets viktigste kunder i Norge.

Les også: Misbrukte 116.000 pasientjournaler