Knut Arild Hareide er sterkt preget av reportasjen om 16 år gamle Baard Andre Frøyland.

Baard Andre ble drept på en usikret planovergang rett nedenfor gården der han bodde.

Han kom syklende, og så ikke toget som kom fra høyre.

– Man føler seg liten

– Det var en utrolig sterk reportasje å oppleve en far som har mistet sitt kjæreste, en sønn. Det er klart at som politiker så føler du deg liten i en slik situasjon, sier Hareide.

Det var lørdag kveld at faren til Baard Andre valgte å fortelle om da han selv fant sønnen sin død etter påkjørselen fredag.

Faren er brannmann, og forsto at noe var galt da han hørte toget tute og bråbremse like nedenfor gården der familien bor.

– I det jeg løper ned, ser jeg lokføreren gå langs toget. Han går forbi siste vogn, og da skjønner jeg at det er et eller annet som er påkjørt. Jeg har en liten anelse om at det kan være Baard Andre, men jeg vet ikke. Når jeg kommer ned så ser jeg joggeskoene hans ligge i midten av skinnegangen, sykkelen, og Baard Andre litt lenger bort, sier faren Baard Frøyland.

Se hele intervjuet: Faren fant Baard André påkjørt av toget

Sikret om 30 år

Det er 3100 usikrede planoverganger igjen på det norske jernbanenettet.

Utifra en prioriteringsliste fjerner Jernbaneverket i gjennomsnitt 100 årlig.

Det betyr at det vil ta mer enn 30 år å løse problemet, og trolig koste mange flere mennesker livet.

– Vi har opplevd fire dødsfall de siste tre årene. Vi har en nullvisjon på dette området. Og det vil si at får vi en fortgang i dette arbeidet, så vil det spare liv, sier Hareide.

Samferdselsminister Kleppa var ikke tilgjengelig for å kommentere problemstillingen i dag. Hareide ønsker nå å ta opp saken med henne direkte.

– Jeg tenker at jeg vil be om at vi må få se på helheten når det gjelder dette, se på hvilke helhetlige planer som ligger på dette i Jernbaneverket. Og så må vi se på hvilke bevilgninger vi må få til sånn at vi ikke har et tempo som i dag, sier Hareide.

Les mer: – Han hadde nettopp fått seg kjæreste. Han hadde alt foran seg