Ventetidene for norske kreftpasienter slik TV 2 har fortalt om denne uken gjør at flere ser seg nødt til å be om privat helsehjelp. Et av Norges største helseforsikringsfirma forteller om en tredobling av folk bare i år som ringer for å få hjelp til å komme foran i helsekøene.

– Kjente det var alvorlig

En av dem er Ole Tor Sørbu (44) fra Dokka. Rett før jul ble han akutt syk.

– Jeg mistet følelsen i ene foten og ene siden etter hvert, sier Sørbu til TV 2 Nyhetene.

Han fikk store smerter og bestemte seg for å dra rett til legen.

– Det måtte være noe mer alvorlig. Jeg kjente at slik skal det ikke være, forteller han.

Taklet ikke ventingen

Trebarnsfaren fra Dokka kom seg raskt til sykehuset og fikk diagnose, en kreftsvulst i ryggmargen. Men så stoppet det opp i utredningen. Han måtte vente åtte uker på nye prøver.

– Det var tungt å takle. Jeg måtte sitte med hendene i fanget og vente på at skulle bli verre. Det var det jeg følte, sier Sørbu.

I samme båt

Han er ikke alene om å oppleve venting.

TV 2 har i flere reportasjer denne uken fortalt sterke historier om hvordan kreftpasienter må vente lenge for å få diagnose og behandling.

Kari Helen Thomsen ventet seks måneder på en undersøkelse av tarmen.

– Du kjemper en indre kamp mot det som vokser inni deg og så må du kjempe mot systemet i tillegg. Det er jo ikke riktig, sier Thomsen til TV 2.

LES OGSÅ: Kari Helen ventet seks måneder på kreftdiagnosen

Men kreftpasientene får ikke oversikt over hva som er de reelle ventetidene. Myndigheter tør ikke opplyse om det, for hvis det lages ventelister så får vi plutselig offisiell ventetid for kreftbehandling i Norge.

Rekordøkning

Nå er det rekordmange kreftpasienter som søker helsehjelp i det private når de står fast i det offentlige.

Marianne Nyhus er leder for medisinsk avdeling hos forsikringsselskapet Vertikal helseassistanse.

– Hittil i år har vi nesten tredobling i antall registrerte saker av denne gruppen pasienter, sier Nyhus til TV 2.

Vertikal assistanse jobber både mot det offentlige og private systemet når de prøver å hjelpe sine kunder frem i køen. De har 22 sykepleiere i stallen.

- Vi bruker hullene i ventelistene og noen ganger tar vi pasientene ut og kjøper private timer for utredning. En annen kan rykke da frem i køen og slik har vi hjulpet to pasienter. Så vi mener vi ikke sniker i køene, sier Nyhus.

Blir feil

Ole Tor Sørbu hadde helseforsikring gjennom jobben og fikk kortet ned ventetiden med hjelp fra forsikringsselskapet.

– Det har mye å si at du har noen andre som kan ta tak og fremskynde ting, mener han.

Men selv om Sørbu fikk hjelp, vil han ha endring i det offentlige systemet.

Mitt inntrykk er at der er køene for lange, ting går for smått. Så fort du er over på privat sektor så skjer ting med en gang.

– Er det riktig at det skal være sånn?

– Nei, absolutt ikke, konkluderer Sørbu.