Kurerte diabetes 2 med ekstremdiett
Forsøkspersoner som reduserte matinntaket til et minimum ble erklært fri for diabetes 2. – Ekstremt opplegg, men det kan fungere, sier Diabetesforbundet.
Den britiske studien ble utført ved Newcastle University, og ble presentert under et seminar i regi av den amerikanske diabetesforeningen, skriver The Guardian.
Åtte ukers diett
Elleve forsøkspersoner reduserte sitt matinntak til kun 600 kalorier per dag. Kostholdet besto av spesielt komponerte drikker og grønnsaker uten stivelse. Kostholdet holdt de seg til i to måneder.
Frisk etter tre måneder med normal kost
Etter en uke var blodsukkeret til forsøkspersonene på normalt nivå. Tre måneder etter at de gikk tilbake til normalt kosthold hadde sju av de elleve deltakerne ikke lenger diabetes. Det er uvisst om tilstanden er permanent, men studieleder Roy Taylor ved Newcastle University sier til The Guardian at studiet sier mye om sykdommen.
– Å gjøre folk helt fri fra diabetes etter årevis med sykdommen er oppsiktsvekkende – og bare på grunn av en åtte ukers diett, sier Taylor til avisen.
– Dette vil gi en radikalt annen forståelse av sykdommen, sier han.
– Dette er røft
Generalsekretær Bjørnar Allgot i Diabetesforbundet er ikke like sikker på at dette endrer alt. Han påpeker at å endre kostholdet slik at man går ned i vekt, alltid er gunstig for en diabetiker.
– Når man spiser så lite, er man helt sikret å gå ned i vekt. Og all forskning viser at alle kurer virker, enten det er lavkarbo, eller lite fett, eller hva det er. Og å gå ned i vekt, virker veldig gunstig på type 2 diabetes, sier Allgot til TV 2 Nyhetene.
Han mener likevel det høres bra ut at forsøkspersonene var diabetesfrie også tre måneder etter at de avsluttet dietten.
– Det er det positive her. Dette høres ut som en ekstrem kur. Dette er røft. Men det kan virke. Problemet er ofte at man går opp i vekt når man slutter med en diett. Og jojoslanking er veldig ille for en diabetiker, sier Allgot.
Les også: WHO: En flodbølge av fett skyller over verden
Fett rundt bukspyttkjertelen
Teorien er at den ekstreme dietten, bestående hovedsakelig av broccoli, asparges og kål, gjør kroppen i stand til å fjerne fettet som hemmer bukspyttkjertelen hos diabetikere. Fettet rundt bukspyttkjertelen gjør at den ikke klarer å produsere insulin.
Ideen til forsøket kom da Roy Taylor oppdaget at folk som fikk utført fedmeoperasjoner ofte ble kvitt diabetes 2 etter operasjonen.
Bjørnar Allgot i Diabetesforeningen understreker at han bare har fått undersøkelsen referert, og kan ikke gå god for at denne spesielle sammensetningen av mat virker ekstra godt.
– Jeg er usikker på om dét er relevant. Men noen må jo være først ute også. Og for disse som har vært med på forsøket, har jo dietten virket.
Allgot forteller at anslagsvis 350.000 nordmenn har diabetes 2 i dag.
Les også: – Fedmekirurgi gir bedre helse enn livsstilsbehandling
| Publisert | 25.06.2011 10.34 |
| Oppdatert | 25.06.2011 10.34 |


