Snikfotgraferer skrevende
menn på buss og tog
Blogg skaper sterke reaksjoner hos svenskene
Et glass champagne per dag minsker trolig faren for hjerteinfarkt og slag.
Det er ikke bare det berømte glasset med rødvin som har en helseeffekt for hjerte- og karsystemet. Nå viser forskning at champagne også inneholder det helsebringende stoffet fenol, som virker som antioksydanter. Det skriver The Daily Mail
Forskere ved Universitetet i Reading vil nå bevise at champagne er like sunt for hjertet som rødvin er.
Fenoler senker kolesterolnivået og holder blodårene rene for fettansamlinger. Det er disse fettansamlingene som til slutt kan blokkere en blodåre helt, og føre til hjerte- eller hjerneslag.
Ved å hindre fettansamlingene i blodårene reduserer man faren for både hjertesykdommer og hjerneslag.
I undersøkelsen fikk friske testpersoner målt kolesterolet etter at de hadde drukket 375 ml champagne, tilsvarende et fullt sjampanjeglass.
Viser resultatene seg å være det man tror, kan en diett bestående av champagne og kaviar være sunnere enn man hittil har trodd.
| Publisert | 03.09.2009 09.26 |
| Oppdatert | 03.09.2009 17.16 |
