I Noreg finst det meir enn 2,5 millionar smart-telefonar, den får ei stadig viktigare rolle i nordmenns liv. Og alle har den med seg på ferie.

Men det kan verta ein dyr lærdom for mange.

– Eg har høyrd om rekningar opp i 100.000 kroners klassen, seier Per Aril Meling, informasjonssjef i Telenor til tv2.no.

Slå av dataroaming

Han seier at det aller luraste du kan gjera, er å slå av dataroaming på telefonen din.

– Men då kjem du deg ikkje på nett eller får sendt MMS, med mindre du er på eit trådlaust nett, seier Meling.

LES OGSÅ: 2500 for én mms og fire besøk på internett på Kiel-ferja

I tillegg til å oppsøka trådlause nettverk og slå av dataroaming på telefonen og nettbrettet ditt, anbefaler han deg å sørgja for at SIM-kortet i nettbrettet ditt er kopla opp mot hovud SIM-kortet ditt.

Dei siste åra har skrekkdøma frå utlandet vorte stadig færre, takket være nye reglar som er innført, der teleselskapa må minna kundane sine om forbrukte.

– Den fyrste meldinga kjem når du passerar 500 kroner, deretter på 800 og 1200 kroner, fortel han.

Når ein passerar 20.000 kroner sperrar Telenor abbonementet for nettbruk.

– Det kan virke litt rigid, men det er med på å hjelpa kundane å sleppa ein del ubehagligheiter, seier Meling.

LES OGSÅ: Slik unngår du mobilsmellen i utlandet

Men for enkelte kan opplevinga verta ubehageleg lenge før ein kjem opp i 20.000 kroner i datautgifter.

1700 kroner på nokre timar

19. juni reiste Marianne Boge og familien på ferien. Med seg i kofferten hadde ho både Iphone og Ipad.

– Me landa i 21-tida, etter nokre timar slo eg på telefonen for å sjekka eit par uavklara ting på jobb. Då fekk eg med ein gong ei melding der det stod at eg hadde overskride grensa for bruk av mobil i utlandet, seier Boge, som til dagleg jobbar som programplanleggar i TV 2.

Ho tenkte med seg sjølv at dette måtte vera feil, og trykte på stadfestinga om at ho ville halda fram å bruka mobilen i utlandet då det framleis var uavklarte ting på jobb.

LES OGSÅ: Prisras på mobilsurfing i utlandet

Nokre timar seinare kom dei fram til hotellet, då fekk ho ei ny melding frå Telenor.

– Då fekk eg beskjed om at summen var kome opp i 1700 kroner. Då sa eg til sambuaren min at dette måtte vera noko feil, deretter slo eg av roaming på telefonen min, seier ho.

Ipad-en gjorde ho ikkje noko med før neste kveld. Då var rekninga oppe i 3700 kroner.

– Eg vart jo redd for å nærma meg mobilen, seier ho.

Men det var ikkje over med det. Langt i frå.

– Eg fekk heilt panikk

Dagen etter lèt ho Iphone og Ipad ligga igjen på hotellet, men den påfølgande morgonen måtte ho slå på mobilen sin igjen.

LES OGSÅ: EU: Grønt lys for fly-mobil

Då fekk ho ei sjokkmelding. I displayet hennar stod det at mobilbruken i utlandet hadde kome opp i 11.800 kroner.

– Eg fekk heilt panikk og hadde berre lyst til å avbryta ferien, seier ho.

Ho heiv seg då over telefonen og ringte Telenor for å finna ut av det.

– Der fekk eg beskjed om at det var Ipad-en som var den store syndaren, seier ho.

Den brukar ho i jobbsamanheng og for at ungane skal ha noko å leika med. Det var og difor den var med på sydenferien.

– Eg veit ikkje kven som er syndaren enno, og eg tvilar på at me finn ut av det, seier ho.

– Eg vart skikkelig skremt, og dette heldt på å øydelegga heile ferien for meg, seier ho.

Telenor sa til ho at ho måtte ta ut SIM-kortet av Ipaden.

– Folk kan for lite om utstyret sitt

Det var ikkje noko meir Telenor kunne gjera, så dei bad ho kontakta arbeidsgjevaren sin Telenorkontakt.

– Der fekk eg beskjed om å slappa av og ikkje tenkja meir på det, seier ho.

Eva Solberg er mobilansvarleg i TV 2, og ho seier at historia med Boge ikkje er den fyrste ho opplever.

Den største rekninga var mange gonger høgare.

– Me har hatt tilfelle der folk ikkje har slått av utstyret sitt, sjølv om dei har fått meldingar om at grensene er passert, seier ho.

Ho meinar folk har for liten kunnskap om utstyret sitt.

– Roaming bør ikkje på i det heile, og det er viktig at folk stenger ned programma sine, seier ho.

– Tar det som god lærdom

Ho peikar på at det er mange program som ligg og søkar med GPS-en sin og er med på å auka rekninga kraftig.

– Folk er avhengige av å vera tilgjengelig, og det er ein uting, meinar ho.

Marianne Boge får skryt for at ho tok kontakt med Telenor og arbeidsgjevar med ein gong, og no tek TV 2 seg av rekninga.

– Me får ta denne episoden som god lærdom, men det blir ikkje fleire slike historier, seier ho.