Som et av verdens største nettsteder, besøkes Facebook daglig av hundretusener av nordmenn.

Men midt blant statusoppdateringer på venners helgeturer og podens siste språksprell, dukker blant annet Idar Vollvik opp.

Med smilefjes både i tekst og på bilde vil han selge deg saker til rabatterte priser.

Til stor irritasjon for enkelte, skal man tro kommentarer på Facebook og poster på Twitter og blogger. For isteden for å bruke firmanavn, postes mye som "Idar Vollvik".

Men det finnes en enkel måte å bli kvitt det meste.

– På kanten

Det er ikke jeg som poster så mye. Jeg kjøper reklame via Facebook. - Idar Vollvik

– Han selger nok mange varer på kort sikt ved å kommunisere så «aggressivt» som han nå gjør, men jeg tror ikke han klarer å utnytte alle mulighetene kommunikasjon av godt innhold i sosiale medier kan gi på lang sikt, med denne strategien. Jeg tror han brenner veldig mange muligheter, sier Astrid Valen-Utvik.

Hun driver selskapet Valen-Utvik, som arbeider med kommunikasjon i sosiale medier på vegne av kunder.

Eksperten reagerer blant annet på utformingen av postene.

– Nesten alle postene har en kommentar av typen: «Trykk liker om du kunne tenke deg denne». Det bryter ikke Facebooks regelverk ettersom det ikke er en faktisk konkurranse, men jeg tror at mange opplever at de blir med i en konkurranse – og vil føle seg lurt etter hve rt, sier hun.

– Ikke etter planen

Idar Vollvik tror noe av årsaken til at folk reagerer er at Facebookbrukerne tidligere ikke har fått reklame i nyhetsfeeden.

– Jeg opplever at det ikke fungerer helt etter planen, men det har blitt bedre, sier Vollvik til tv2.no.

– Mange har trodd det skulle være et reklamefritt miljø, sier Vollvik og mener noe av årsaken til at han blir oppfattet som svært aktiv, er hvordan annonsesystemet til Facebook fungerer.

– Det er ikke jeg som poster så mye. Jeg kjøper reklame via Facebook. Annonsemotoren til Facebook er ikke optimalt tunet inn ennå. Reklamen skulle vært mye mer fordelt over det ganske land.

Ifølge Vollvik eksperimenterer han nå med ulike strategier for posting av reklame på Internett.

– Det er grense for hvor mye brukerne skal bli belemret med disse reklamene. Den negative effekten er ikke bra, sier Vollvik.

Jeg tror mange opplever at de blir med i en konkurranse – og vil føle seg lurt etter hvert. - Astrid Valen-Utvik

Han mener likevel Facebook er en effektiv markedsføringskanal.

Slik fjerner du reklamen

En del av reklamen vil poppe opp i feeden når vennene dine trykker "liker" på en bedrifts annonse - for eksempel hvis de vil være med på en konkurranse. Annen reklame dukker opp som vanlige annonser.

Det finnes ingen funksjon for å skjule all reklame i feeden, og heller ingen generell funksjon for å unngå å bli varslet når dine venner trykker "liker".

Men man kan kvitte seg med reklamen fra enkeltannonsører i all framtid på en enkel måte.

– Klikker du øverst til høyre i posten, kommer det opp en pil. Da kan man enten skjule det som kommer fra denne leverandøren i all framtid, eller rapportere det som spam, sier Astrid Valen-Utvik.

Og forbrukerne har makt i nettsamfunnet.

Hvilken reklame som får god plassering er nemlig brukerstyrt, i den forstand at bedriftene er avhengig av å publisere så gode meldinger at mange trykker "liker" og ikke rapporterer det som "spam".

– Dette er Facebooks måte å få bedriftene til å lage så godt innhold at det ikke oppfattes som reklame i tradisjonell forstand. Facebook har økt viktigheten av slike spam-rapporter, så folk bør bruke muligheten til å markere ting de ikke liker, oppfordrer Valen-Utvik.

Tidligere har det norske Forbrukerombudet alliert seg med de andre ombudene i Norden, og sendt brev til EU-kommisjonen med spørsmål om den europeiske spam-lovgivningen.

– Vi mener Facebook skal omfattes av samme regelverk som gjelder for reklame formidlet direkte per e-post og tekstmeldinger. Det er ikke lovlig med mindre mottakeren har samtykket i det, sier Petter Ravne Bugten, fagdirektør for IKT hos Forbrukerombudet til Adresseavisen i november.

– Bruk folkeskikk

Ingeborg Volan er en av landets mest brukte foredragsholdere innen sosiale medier. Hun mener det finnes like mange strategier for bedrifters bruk av Facebook, som det finnes bedrifter. Men det er en ting bedriftene er nødt til å huske på, mener hun:

Det viktigste er at Facebook ikke finnes for bedriftene. - Ingeborg Volan

– Det viktigste er at Facebook ikke finnes for bedriftene, men for brukerne. Man må sette seg i brukernes sted, og du kommer langt med god folkeskikk, sier Volan som til daglig arbeider som rådgiver i Gambit H+K.

– Det er veldig varierende hvor bevisste bedriftene er i bruken av Facebook. Du har en del som er ekstremt profesjonelle, så har du det store flertallet som er helt på det jevne, sier Volan.

– Ikke gjenta det samme

– Kommuniser ordentlig, bruk sunn fornuft og vis vanlig folkeskikk, sier Astrid Valen-Utvik. Hun driver selskapet Valen-Utvik, som arbeider med kommunikasjon i sosiale medier på vegne av kunder.

– Når noen snakker til deg, svarer du. Du sier takk, hvis noen snakker pent om deg. Får man kritikk, sletter man ikke, men svarer ordentlig.

Hun mener mye av hvordan man oppfattes i sin bruk av sosiale medier, er hvordan og hvor ofte man legger ut innlegg. Hva du poster er også avgjørende for hvor ofte brukerne godtar at du poster, før man går lei.

– Ikke del det samme innholdet veldig mange ganger, i hvert fall ikke uten at du forandrer vinklingen.

– Det er noen som poster for ofte, og som med det sier «se på meg, se på meg, se på meg», sier Valen-Utvik.