Den skyhøye regningen var et resultat av ringing, teksting og ikke minst store mengder datatrafikk, ifølge Bergens Tidende.

Ble advart

Nordmannen har klaget til Brukerklagenemden for elektronisk kommunikasjon, uten å få medhold.

LES OGSÅ: Unngå mobilmarerittet i sommar

Årsaken er at han flere ganger i løpet av det skjebnesvangre døgnet ble varslet om at regningen kom til å bli høy.

Både da databruken passerte 700, 1.500, 3.900 og 30.000 kroner ble bedriftskunden varslet av Telenor. Men han valgte å oppheve sperren som vanligvis begrenser regningen i utlandet.

LES OGSÅ: Så mye koster det å bruke telefonen i utlandet

Mobilbruk på eget ansvar

I fjor behandlet Brukerklagenemden for elektronisk kommunikasjon 20 klager fra folk som mener de har fått for høye mobilregninger etter utenlandsopphold.

Omtrent halvparten fikk ikke medhold.

– Mobilbruk i utlandet er helt og holdent ditt eget ansvar. Det er kun når det er noe fysisk feil med telefonen at man kan få medhold, men å bevise en teknisk feil er ikke lett, sier regiondirektør Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet til Bergens Tidende.

(TV 2/NTB)