Fem offiserer fra Luftforsvarets baser på Gardermoen og Rygge er savnet etter flystyrten torsdag ettermiddag. Flyet, et Hercules C130-J transportfly, deltok under øvelse Cold Response da det forsvant. Flyet var på vei fra Evenes til Kiruna i Sverige for å hente en svensk tropp som skulle delta i øvelsen.

Flyet deltok i militærøvelsen Cold Response og tok av fra Evenes kl. 13.41. Sist kontakt var på radar vest av Kiruna kl. 14.55. Ifølge telegrambyrået TT var flyet da åtte mil vest for Kiruna.

Fredag formiddag offentliggjorde Forsvaret bilder av flymannskapet som var om bord i den nyeste Hercules-maskinen «Siv».

Dette er de savnede:

Oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo.

Tjenestested: Gardermoen

Kaptein Yngvar Haug (40) fra Ullensaker

Tjenestested: Gardermoen

Kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo

Tjenestested: Gardermoen

Kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo

Tjenestested: Gardermoen

Kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo

Tjenestested: Rygge

Alle fly satt på bakken

Da Hercules-flyet «Siv» forsvant ved Kiruna i Sverige torsdag, var det et hardt slag for en liten transportflyavdeling på Gardermoen.

– Det er en veldig tung situasjon, både for de pårørende og for kolleger. Dette flyet kommer fra en liten avdeling og det berører dem spesielt, sa generalinspektør Finn Kristian Hannestad ved Luftforsvaret til TV 2 Nyhetene.

De tre andre Hercules-flyene til Forsvaret er satt på bakken etter flystyrten i Nord-Sverige torsdag.

Få ulykker med Hercules

Da alle de nye Hercules C130-J-flyene var tatt i bruk i 2010 var det en milepæl for Luftforsvarets transportmuligheter. De gamle og utrangerte Hercules-flyene krevde omfattende vedlikeholdsarbeid og sto mye på bakken.

Med de nye hypermoderne flyene hadde Luftforsvaret en mye bedre transportkapasitet.

C-130 J har en relativt kort ulykkeshistorikk, og er i vid utstrekning ansett å være en stabil og trygg flytype også under svært krevende flyforhold.