Torsdag morgen får man fortsatt beskjed om at tjenesten er nede hvis man prøver å logge seg på Altinn.no.

Tjenesten ble tatt ned tirsdag kveld etter at brukere fikk opp selvangivelsen til en Oslo-mann da de prøvde å sjekke sin egen selvangivelse.

LES OGSÅ: Altinn ble slaktet i hemmeligstemplet ekspertrapport

Jobber dag og natt

– Status er dessverre akkurat den samme som i går kveld. Vi har jobbet i hele natt for å prøve å finne årsaken til det som skjedde på tirsdag, sier Cathrine Holten, programdirektør for Altinn, til TV 2 torsdag morgen.

– Vi vet hva som skjedde, vi vet hvor det skjedde, vi vet når det skjedde, hvilke data som var ute, men vi er fremdeles usikre på hvorfor. Så før vi vet hvorfor, tør vi ikke å åpne løsningen igjen.

– Hvor lang tid kan det ta før dere finner ut hvorfor?

– Det er helt umulig for meg å si. Det eneste jeg sier, er at vi ønsker av hele vårt hjerte at dette skal gå over så fort som mulig, for vi innser at dette er en viktig løsning både for næringslivet og for vanlige mennesker som er veldig spente på hva de får igjen på skatten, sier Holten.

POLITIKERE REAGERER: Krever Altinn-svar fra Giske

Lammes av feilen

Feilen er kjedelig for vanlige skattytere som vil sjekke selvangivelsen. Men for næringsdrivende, revisorer, regnskapsførere og andre som bruker tjenesten hver dag, er situasjonen håpløs. Vi ønsker av hele vårt hjerte at dette skal gå over så fort som mulig

– Det er 38 offentlige etater som er med i dette samarbeidet, det er mange hundre tjenester her, og det er ingen som får gjort noe, sier Holten.

Hun sier at et hundretall mennesker nå jobber på spreng for å få tjenesten opp igjen. Hvor lang tid de trenger, tør hun ikke si så mye om.

– De hypotesene vi har, går i litt forskjellige retninger. Jeg håper at det ikke blir mer enn dager, i hvert fall. Timer tviler jeg på, for vi må være helt sikre på årsaken, og så må vi teste årsaken, og så må vi teste igjen og igjen og av veldig mange forskjellige før vi kan åpne.

OPPOSISJONEN: – Giske har ansvaret