Stadig flere arbeidsledige her i landet går på et NAV-tiltak. 167.593 nordmenn avsluttet i fjor et arbeidsmarkedstiltak – av disse var 21 prosent tilbake i jobb seks måneder senere.

En av de som er på tiltak er Emil Andersen (19). Selv om han lærer opp nyansatte i Meny-butikken, er han ikke selv en vanlig ansatt. Han er nemlig på arbeidstrening med en opplæringskontrakt.

Det betyr at Andersen jobber 100 prosent, men får mye mindre lønn enn de andre.

NAV-boom – ingen tall

En bransjene som har mange på NAV-tiltak er varehandelen. I fjor var 3915 personer på NAV-tiltak i Norgesgruppen, Rema, Coop og Bunnpris. Det er en økning på 40 prosent fra 2013.

Men det finnes ingen tall som viser hvor mange av de nærmere 4000 personene som fikk en jobb etter å ha vært i et tiltak.

– De tallene burde både vi og NAV ha hatt, sier Ingvill Størksen, direktør for dagligvare i Virke.

– Tror du at tallet tåler offentlighetens lys?

– Ja, det tror jeg absolutt. Det hadde vært spennende å få tallene, og vi kommer til å jobbe sammen med NAV for å få de, sier hun.

LO kritiske

LO-forbundet Handel og Kontor sier at de i utgangspunktet er positive til at varehandelen skal være en læringsarena.

– Men de tillitsvalgte må involveres, og så må tiltaksplassene komme på toppen av de som allerede er ansatt, sier andre nestleder, Christopher Beckham.

Og det er nettopp dette de frykter: At de mange tusen tiltaksplassene fra NAV kommer i stedet for, og ikke i tillegg, de ordinært ansatte.

– Vi tror det er behov for flere arbeidsplasser, men at arbeidstrening er med på å fylle noen hull slik at bedriften ikke gir merarbeid til deltidsansatte eller ansetter flere, sier Beckham.

– Tror du finnes eksempler på at noen kutter kostnader ved å ta inn personer fra NAV?

– Jeg tror faktisk det, og jeg tror det kan være konkurransevridende hvis enkelte har mange på tiltak, mens andre ikke har det.

Gratis opplæring er viktig

Størksen i Virke understreker at det ikke skal være sånn at personer på tiltak skal erstatte varige behov i en butikk.

Virke har i 2017 gjennomført en spørreundersøkelse i butikkene til Norgesgruppen, Coop og Bunnpris. Der svarer 27 prosent av kjøpmennene at «gratis opplæringstid» er en viktig årsak til at de tok imot personer på arbeidstrening.

Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.
Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare. Foto: Heiko Junge / NTB Scapix

I samme undersøkelse, der kjøpmennene kunne krysse av for flere altertiver, svarer de at samfunnsansvar (68 prosent) og godt samarbeid med NAV (69 prosent) er viktige årsaker til at de tok inn personer på arbeidstrening.

– Bransjen sparer ikke penger på å ta inn folk fra NAV. Det krever mye innsats når man har folk på arbeidstrening. Vår jobb er å gi folk den støtten de trenger til å ta en vanlig jobb etterpå, sier Størksen.