I juli reiste «Silje» (28) på ferie hele måneden, og hun ønsket derfor å leie ut leiligheten sin i Oslo sentrum for første gang.

Via firmaet Easylet skulle leiligheten leies ut via tjenesten Airbnb.

Det var få som ønsket å leie, og leiligheten ble kun leid ut i rundt ti dager – av samme person. Leietakeren var en asiatisk kvinne som sa hun leide leiligheten for sin norske kjæreste.

Ti dager var likevel nok til at Silje, som ønsker å være anonym, fikk sjokk da hun kom hjem.

– Avtalen var at det skulle bli vasket før jeg kom hjem, men vaskefirmaet hadde ikke kommet. Det var litt hell i uhell, for da så jeg hvert fall hvordan det så ut her, forteller 28-åringen til TV 2.

– Blodspor flere steder

I leiligheten var det en sterk lukt av parfyme, og alle vinduene sto på vidt gap. Leietakerne hadde glemt igjen klær, og det var rot og søppel. Det var likevel ikke det verste.

– Det var blod flere steder; over vasken på kjøkkenet, på veggen i gangen og på lysbryteren på soverommet. Det var også blodspor på inngangsdøren, som jeg tror stammer fra leieboerne, sier hun.

Flere ting var flyttet rundt på, og Silje oppdaget også at flere personlige papirer, som selvangivelse, vitnemål og passet til hunden var borte.

Easylet skaffet henne en annen leilighet hun kunne sove i mens hun vasket og ryddet opp i sin egen leilighet.

– Bare vaskingen tok mange timer, men jeg fikk heldigvis hjelp av foreldrene mine.

Det lå gjenglemt undertøy i leiligheten. Foto: Privat
Det lå gjenglemt undertøy i leiligheten. Foto: Privat

BH med visittkort

Mens hun vasket, fant hun også en liten pose med det som så ut som narkotika henslengt på gulvet, i tillegg til brente skjeer som så ut som de var brukt til å varme opp narkotika.

– Jeg tenkte først at her har det vært prostituerte her, siden jeg fant et visittkort inni en BH på gulvet.

Hva som har skjedd i leiligheten mens hun var på ferie, får hun nok aldri svar på. Låsen på døren byttet hun umiddelbart.

– Det er ekkelt å ikke vite hva som har skjedd her. Har det vært en narkofest, eller hva er det de har holdt på med? spør hun.

Politiet kunne ikke hente den lille posen med brunt pulver den dagen hun fant den, og Silje måtte ta det med til dem da hun anmeldte tyveriet dagen etterpå.

Deretter tok hun og Easylet kontakt med Airbnb for å få tilbake penger for alt som var ødelagt. Dette var starten på tre måneder med purring for 28-åringen.

– Jeg ringte cirka én gang i uken i to måneder, og så ringte jeg Easylet og sa jeg var lei og vurderte å gå til media. Så hjalp de meg med å sende en ny mail, der jeg satt en frist på en uke. Airbnb overholdt ikke den fristen, så vi ringte igjen og sa at dette var siste sjansen. Dagen etter fikk jeg mail om at jeg måtte finne mer dokumentasjon.

– Den mailen følte jeg jo egentlig at jeg burde fått i uke én, sier Silje oppgitt.

Etter flere e-poster frem og tilbake, kom det til slutt, tre måneder etter at hun tok kontakt første gang med Airbnb, en gladmelding.

– Jeg fikk mail denne uken om at jeg endelig skal få pengene, men det tok jo utrolig lang tid.

Gråt i to dager

Selv om hun nå endelig får penger for ødeleggelsene, har hendelsen satt et lite støkk i henne. Hun tviler på at hun skal leie ut leiligheten igjen med det første.

– Jeg gråt i to dager. Jeg ble så sur. Jeg har egentlig ikke vært redd for å bo her, men det tror jeg lett jeg kunne blitt. Det er ekkelt at de har ID-papirene mine, men jeg tenker at de har fått det de vil her, så jeg tror ikke de kommer tilbake.

Politianmeldelsen ble henlagt på bevisets stilling få dager etter at den ble levert inn, selv om Silje hadde navnet på mannen som hadde bodd i leiligheten. 28-åringen har i etterkant gjort sitt for at ingen ikke skal kunne bruke informasjonen i noen av brevene som ble borte.

– Jeg har sperret alt, og ringt rundt til absolutt alt jeg kan tenke meg, sier hun.

– Eneste saken av så grov karakter

Daglig leder i Easylet, Andreas Helle Jensen, som hadde ansvaret for å leie ut leiligheten til Silje, sier at de aldri har vært borti en lignende sak.

– For oss er saken unik - den eneste vi har vært borti av så grov karakter, sier Jensen til TV 2.

– Av de få hendelsene som har oppstått i våre leiligheter har de fleste vært av så lite alvorlig karakter at de har latt seg dekke av depositumet.

Easylet har bistått Silje i prosessen med å søke erstatning for skadene på leiligheten fra Airbnb.

– Vi er overrasket over hvor lang tid Airbnb har brukt på å løse denne saken, og har ikke opplevd så lang saksbehandlingstid tidligere. For vår del er det viktigste at vi er kommet i mål og at hun vil få utbetalt erstatningen hun hadde krav på.

TV 2 har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Airbnb for en kommentar, men de har ikke besvart flere henvendelser rundt saken.