Denne vinteren vil avgiftene knyttet til bilkjøring i Oslo sentrum tredobles på dager hvor det er høy luftforurensing, og konsentrasjonen av NO2 er helsefarlig.

Det var i november 2016 at Oslo bystyre besluttet at de nye takstene skulle skrus betraktelig opp, for å forhindre at folk bruker bilen på dager hvor luften i hovedstaden anses som helseskadelig.

Dette er de nye avgiftene.

I rushtiden:

  • Bensin eller ladbar hybrid: 162 kroner
  • Diesel: 177 kroner

Utenom rushtid:

  • Bensin eller ladbar hybrid: 132 kroner
  • Diesel: 147 kroner

Urettferdig

Eirik Lae Solberg (H) er gruppeleder i bystyret i Oslo og leder i samferdsel- og miljøkomiteen. Han sier Høyre har vært for å innføre restriksjoner for å hindre at trafikken i Oslo sentrum blir for stor, men understreker at han mener det er urettferdig at biler som ikke står for utslippene må betale.

Partiet var med på vedtaket i fjor, men under forutsetning at de som ikke forurenser skulle slippe.

– På dagene hvor det er mest og skadelig luftforurensning i Oslo, som er ytterst få, så er det behov for å gjøre noe, sier Lae Solberg.

– Men vi er uenig på det punktet om at bilene som ikke bidrar til forurensningen på vinteren, også skal betale. Bilene som ikke står for utslippene bør få slippe, og vi er veldig uenig i at biler som ikke forurenser må betale så mye, sier Lae Solberg.

Han mener tredoblingen i avgiften kun bør gjelde bilene som faktisk slipper ut høye doser av NO2.

Skylder på regjeringen

Andreas Halse, miljøpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet i Oslo sier tredoblingen av avgiften ble bestemt for ett år siden.

– Vi vedtok dette i bystyret i november 2016. Nå, ett år senere, venter vi fortsatt på en godkjenning fra regjeringen, om en forskrift, som gjør det lov å skille mellom disse bilene, sier Halse.

Det mener Lae Solberg det er en god mulighet for nå. For en knapp måned siden ble det innført dieselavgift i bomringen – som skiller dieselbilene fra andre kjøretøy.

Halse sier at saken er så omfattende at den faller innunder beskrivelsen «vesentlig endring», som betyr at den må ut på høring nok en gang. Dette tar minst tre måneder, og han sier man derfor ikke rekker å endre tiltakene før denne vinteren.

– Neste vinter er det en selvfølge at vi skal gjøre disse endringene, sier Halse.

– Vi har fortsatt ikke fått den godkjenningen. Vi lever jo med problemene på kroppen og ønsker å løse dem, sier Hasle.

Lae Solberg (H) mener det er for lett å skylde på regjeringen.

– Vi vedtok dette for ett år siden, og byrådet har hatt et helt år på å få denne forskriften på plass. De skal sende et brev til regjeringen for å få lov til dette. Det skjer denne uken. Da har de mulighet til å si, at Oslo ikke ønsker at bilene som ikke forurenser, skal betale avgiften. Jeg har god tro på at dette kan endres og at regjeringen er villig til å få det til, men byrådet må jobbe for det, sier Lae Solberg.