Svaret på denne utfordringen må være en sterk kultur for gjenbruk i idretts-Norge.

Barnefamilier opplever krav til utstyr fra første møte med den organiserte idretten. I en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra Norges Skiforbund Langrenn og SpareBank 1, sier hele én av tre familier at de ikke introduserer barna sine for enkelte idretter fordi det er for dyrt.

Dette er et alvorlig signal til oss som idrettsledere og et varsko som må tas spesielt alvorlig av oss som jobber for skisportens utbredelse. For selv om problemstillingen er ikke ny, er den fortsatt like aktuell.

Det første møtet med idretten er et kritisk punkt når vi diskuterer utstyrspress. Hvordan møter vi som ledere og trenere i idretten barn og foreldre som ønsker å delta? Forteller vi dem at det er smart å starte på brukte ski, eller blir de møtt av et utstyrsfokus som ekskluderer fra første møte? Her må vi som jobber med idretten være bevisste. Det er vi som legger premissene gjennom egne holdninger. På dette området gjøres det en god jobb i klubbene våre. Foreldre og barn følger vårt eksempel når de definerer hva som kreves for å delta. Intensjonen om å skape de beste forutsetninger for barna kan fort bli vår verste fiende, dersom vi definerer kostbart og nytt utstyr som et kriterium for å lykkes.

Ikke bare er dette skadelig for vårt felles mål om størst mulig deltakelse, det er også beviselig feil. Faktum er at også verdens beste skiløpere går på godt brukte ski. I 2011 gikk Marit Bjørgen inn til seier i verdenscuprenn i Falun på 11 år gamle ski. Det samme paret tok hun VM-gull med i 2003. Når tidenes beste langrennsløpere kan vinne på godt brukte ski, har vi et slående bevis på at gjenbruk er smart.

I skipolitisk dokument har Skiforbundet definert at vi skal bidra til at alle, uavhengig av personlig økonomi, skal få delta i treningsaktiviteter og konkurranser. Mange klubber har i dag utstyr til utlån, finansiert blant annet fra tippemidlene. Vårt mål bør være at alle klubber har utstyr til utlån for de som ønsker å prøve seg i skisporet. Deretter bør vi tilrettelegge aktivt for gjenbruk for eksempel gjennom formidling av brukt utstyr i klubbens regi. Til slutt bør vi konsekvent oppfordre foreldre til å kjøpe brukt utstyr til barna for å gjøre terskelen for å delta så lav som mulig.

Det finnes nok skiutstyr til at alle kan delta i leken uavhengig av økonomiske forutsetninger. En analyse viser at skiutstyr til en verdi av 300 millioner kroner stues bort i kjellere, på loft og i garasjer hvert eneste år. Dette utstyret kan få flere barn og voksne med i leken og ut i løypa!

Jeg har et godt håp om at vi skal lykkes med å skape den holdningsendringen til gjenbruk som er nøkkelen til å dempe utstyrspresset. I samfunnet for øvrig ser vi nemlig en gjennomgående holdningsendring til gjenbruk. Nesten samtlige av de spurte i undersøkelsen (94 prosent) svarer at det er viktig med gjenbruk. Det har blitt enklere og mer akseptert å kjøpe og selge brukt, noe som blant annet er drevet frem av sosiale medier.

Det siste året har 40 prosent av oss brukt sosiale medier til å kjøpe eller selge brukt. Men idretten henger foreløpig etter. I samme undersøkelse svarer 72 prosent at de ikke har kjøpt brukt sportsutstyr og 81 prosent har ikke solgt. Vi må jobbe bredt og systematisk for å dempe utstyrspresset i idretten, og vi må legge til rette med praktiske tiltak og samarbeid på tvers av idrett, skole og næringsliv. Vi ser at den enkelte skiklubb tar problemstillingen på alvor.

Nylig gjennomførte vi en omfattende klubbundersøkelse som viser at nesten halvparten av alle klubbene ser en direkte sammenheng mellom kostnader knyttet til å drive idretten og frafall. Et veldig godt eksempel på at klubbene tar ansvar lokalt, er når de skaper en arena for kjøp og salg av brukt utstyr.

I november arrangerer over 100 skiklubber over hele landet Byttehelgen, hvor det ventes besøk av 100.000 mennesker som kommer for å selge og kjøpe brukt utstyr til en rimelig pris. Byttehelgens suksess viser tydelig at det nytter med et felles krafttak for gjenbruk. Skiheltene vi ser opp til startet leken på brukte ski, de ble motivert, trente og kjempet på brukte ski.

Nå vinner de OL på godt brukte ski. Alle ønsker at barna sine skal ha de beste forutsetningene for å oppleve mestring, og det er ingen hemmelighet at utstyr er en viktig del av skisporten. Men det er ingen sammenheng mellom prisen på det første skiparet og prestasjonene som ligger lenger frem i løypa.

Suksessen handler om få mulighet til å være med i leken så lenge som mulig.