3. november landet de første F-35-kampflyene på norsk jord.

Kong Harald, NATO-sjef Jens Stoltenberg og statsminister Erna Solberg (H) er blant gjestene under den offisielle markeringen av at Norge nå får nye kampfly.

Markeringen finner sted på Ørland flystasjon fredag ettermiddag.

Følg direktesendingen i videovinduet øverst!

Også forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H), utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) og forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen skal være til stede.

Norge har bestilt inntil 52 nye kampfly av typen F-35. Flyene skal erstatte dagens flåte av F-16-fly.

Prislappen på 67,9 milliarder 2015-kroner gjør dette til Norges største fastlandsinvestering noen sinne.

Allerede i 2006 ble det bestemt at Norge skulle kjøpe nye kampfly. Valget sto mellom amerikanske F-35, svenske JAS Gripen og felleseuropeiske Eurofighter, før Norge i 2008 landet på F-35.

NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg, som var statsminister i årene 2005-2013, mener kjøpet av nye kampfly er viktig både for Norge og NATO.

– Det styrker både Norges og NATOs tilstedeværelse i nord, det bidrar til å styrke vårt kollektive forsvar, og det bidrar til å styrke NATOs evne til å håndtere krisesituasjoner utenfor NATOs områder, sa han tidligere denne uken.

Slik presenterer Forsvarsdepartementet de viktigste elementene i utformingen av F-35.
Slik presenterer Forsvarsdepartementet de viktigste elementene i utformingen av F-35. Foto: JPO/Forsvarsdepartementet

Frem til 2020 skal de nye flyene stå i telt på Ørland. Forsker Ståle Ulriksen ved Sjøkrigsskolen er sterkt kritisk til at det ikke er forsterkede hangarer klare når de første nye kampflyene er på plass på Ørland.

Norges nye kampfly er langt mer avanserte enn de aldrende F-16-flyene.

  • Flyene har teknologi som gjør dem vanskeligere å oppdage både for radarer, varmesøkende kameraer og andre systemer.
  • F-35 er minst like rask som F-16, har større rekkevidde og kan bære mer last.
  • Topphastigheten oppgis til mach 1,6, noe som tilsvarer rundt 2000 kilometer i timen.
  • Rekkevidden på 2200 kilometer tilsvarer avstanden fra Oslo til sydspissen av Italia.
  • F-35 kan bære opp til 10 ulike missiler og presisjonsstyrte bomber, 4 kan bæres inne i flyet, i egne våpenrom.
  • Den nye radaren kan følge flere mål samtidig, og gir dermed flygeren mye bedre situasjonsoversikt.

Testpilot og Norges første F-35-flyger Morten Hanche mener dette er de viktigste forskjellene på F-35 og F-16 :

– Det blir som å sammenligne en Tesla modell S med en sportsbil fra 70-tallet; begge to er sportsbiler, men der slutter også mange likheter. For meg som bruker er F-35 enklere. Den er enklere å starte opp, ta opp i lufta og ta ned på bakken. Men vel så viktig er det enklere for meg å ta taktiske avgjørelser i lufta. Flymaskinen har veldig gode sensorer, og den serverer meg et ferdig fordøyd bilde, og det gjør det enklere for meg å ta de riktige avgjørelsene i lufta, sier Hanche til TV 2. (NTB/TV 2)