Få matvarer kan skryte på seg å ha en like stor tilhengerskare som sjokoladepålegget Nutella.

Internett florerer av oppskrifter med pålegget som hovedingrediens og man får kjøpt klær og smykker med logoen som motiv.

Nå har en årvåken tysk forbrukergruppe ifølge Washington Post bitt seg merke i at produsenten av pålegget har endret oppskriften.

Endringene innebærer blant annet mer sukker og mindre kakao.

– Ett minutts stillhet

Onsdag bekreftet Nutella på Twitter at oppskriften har gått gjennom «en finjustering»

Det falt ikke i smak hos internett.

På sosiale medier har flere av tilhengerne til det verdenskjente sjokoladepålegget uttrykket både sinne og fortvilelse.

Under emneknaggen #NutellaGate får Nutella-fansen uttrykk for sin frustrasjon.

«At Nutella forandrer oppskriften sin er den verste nyheten jeg har fått siden Trump ble president,» skriver en fortvilet bruker.

«Ett minutts stillhet for tapet av en av de største produktoppskriftene noen sinne,» skriver en annen.

Umerkelige endringer

Ferrero, det italienske selskapet som lager Nutella, forsikrer kundene om at man ikke vil merke endringer på verken smak eller kvalitet.

– Ingredienslisten er som vanlig synlig på boksen og på Nutellas hjemmeside. Alle relevante aspekter fra et diettperspektiv, er de samme, sier de i en uttalelse.

Mange av de forsmådde forbrukerne lurer på hvorfor påleggsprodusenten har valgt å endre noe som ikke var ødelagt til å begynne med.

«Vel, jeg håper det er verdt det. Og forresten trenger glassene deres i USA en stor endring. Vær så snill å gjøre det lettere å få ut Nutella fra hver krik og krok,» skriver en bruker.

Flere går til og med så lang som å hevde at enden er nær og anklager påleggsgiganten for å ødelegge barndommen deres ved å endre oppskriften.