Norsk Sjømannsforbund og Arbeiderpartiet slår alarm på vegne av 700 norske sjøfolk på Color-Lines Kiel-ferjer Color Fantasy og Color Magic.

Ifølge opplysninger i neste års statsbudsjett regner regjeringen med at disse to skipene i løpet av neste år kan flagges ut til Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS, noe som åpner for å erstatte de norske mannskapene med utlendinger.

– Utrolig nok er det dette vi kan lese ut av statsbudsjettet. 700 nordmenn skal settes på land. Color Line kan deretter erstatte dem med utlendinger. De får til og med 50 millioner kroner i subsidier for å gjøre det! Forstå det den som kan, tordner Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson, Terje Aasland, til TV 2.

Ampert om bord

Color Line har i flere år påpekt at selskapets konkurrenter, Stena Line, DFDS og Fjordline alle er registrert utenfor Norge, og dermed ikke trenger å oppfylle norske lønns- og arbeidsvilkår. Rederiet mener dette gir dem en konkurranseulempe i størrelsesorden 150 millioner kroner i året.

Norsk Sjømannsborbund mener rederiets regnestykke er feil, og at merkostnadene egentlig er i størrelsesorden 20 millioner kroner.

– Stemningen er ganske amper. Vi har kjempet denne kampen i 20 år. Og 20 millioner kroner i året kan umulig være nok til å kaste 700 norske sjøfolk og skattebetalere på land, mener Ronny Øksnes, som er hovedtillitsvalgt for de ansatte i Color Line i Norsk Sjømannsforbund.

Både Aasland og Øksnes understreker at Color-båtene dessuten er viktige lærebedrifter for nye norske sjøfolk og dermed er viktig for hele skipsfartsnæringen.

Mæland avviser

Næringsminister Monica Mæland nekter for at det er regjeringen som setter norske sjøfolk på land.

– Det er rederiene som velger hvilket flagg de vil seile under. Alternativet her er at rederiet flytter til Danmark, noe som ville kostet 2500 norske arbeidsplasser, sier Mæland til TV 2.

Næringsministeren mener at det nye regelverket, som gjelder skip i ferjefart til land utenfor Norden, totalt sett er fordelaktig for Norge.

– De nye reglene vil gjøre det mer attraktivt for rederier å gå inn i NIS, og dermed vil dette styrke konkurransekraften i norsk maritim næring, mener statsråden.

Varsler kamp

Terje Aasland mener derimot at dette er å vende den maritime næringen ryggen, og varsler kamp mot det nye regelverket.

Ledelsen i Color Line ønsker ikke å kommentere saken nå, så lenge regelverket er meldt inn og ligger til behandling hos det europeiske klageorganet ESA.

Ifølge den såkalte «Gul Bok» i årets statsbudsjett, tar regjeringen høyde for at Staten kan spare utgifter ved at lønnstilskuddene til norske sjøfolk om bord på Kiel-ferjene allerede neste år. En endelig beslutning fra ESA er ventet tidligst rundt årsskiftet.

Ferjetrafikken mellom Oslo og Kiel startet i 1961, og helt siden starten i regi av Jahre-line har mannskapet ombord hatt norske lønns- og arbeidsvilkår.