Kommunikasjonsdirektør Patrik Hildringsson i snusprodusenten Swedish Match har skrevet brev til meg. Det er nesten litt kjærlig i formen. Han skriver at de gjerne vil samarbeide med meg.

Swedish Match, som tjener stadig mer på at stadig flere blir avhengig av snus, framstiller seg som en frontsoldat i folkehelsens tjeneste. Det fremstår som litt underlig. Ikke minst fordi snusprodusenten har gått til sak mot den norske stat for å stoppe forbudet mot stilige bokser som skal lokke unge til å begynne med snus.

Bruken av snus har økt kraftig det siste tiåret, særlig blant de yngste. Nå bruker hver fjerde ungdom snus. Så når Swedish Matchs konsernsjef skryter av fjorårets resultat og kaller det «et år med sterk tilvekst», kan han sende en takk til norske tenåringer.

Snusprodusentene har alltid forsøkt å fremstille forbudet mot fristende og fargerike snusbokser som et forsøk på å hindre voksne mennesker i å snuse. Det har aldri vært målet. Jeg har heller ingen tro på at utseendet på boksen avgjør om voksne røykere går over til snus eller ikke.

Dagens unge snusere har aldri vært røykere. De begynte med snus fordi de syntes det så kult ut, og har blitt derfor blitt avhengige av tobakk.

Snus er ikke like helsefarlig som røyk. Men også snus er helsefarlig og avhengighetsskapende, og er derfor forbudt i EU. Snus gir økt risiko for flere sykdommer, økt risiko for komplikasjoner ved sykdom og økt risiko for fosterskader og spontanaborter.

Når gutten som alltid forsøker å spenne bein på deg blir tatt på fersken, forsøker han å legge skylda på andre. På noen som er enda slemmere enn han selv.

Hatet mot dem som produserer sigaretter må ha kommet ganske nylig.
Helseminister Bent Høie til Swedish Match

Kommunikasjonssjefen i Swedish Match forsøker seg på den samme teknikken. Han peker på noen som er mye slemmere enn de som produserer snus – nemlig de som produserer sigaretter. Han skriver at Swedish Match hater sigaretter og derfor vil hjelpe røykere til å bli snusere i stedet. Hatet mot dem som produserer sigaretter må ha kommet ganske nylig. For det er ikke lenge siden den svenske snusprodusenten hadde et fellesforetak med sigarettprodusenten Philip Morris. Det ser for meg ut som Swedish Match har lært en del triks av storebror, som å så tvil om forskning og bruke søksmål for å undergrave myndighetenes tiltak mot tobakksskader.

Kommunikasjonssjefen skriver varmt og inderlig om å forhindre bruk av snus blant gravide og beskytte barn i magen. Det står heller ikke til troende. I år 2000 brukte knapt noen unge kvinner snus. Nå snuser 25 prosent av dem. Dette er resultatet av snusprodusentenes målrettede markedsføring mot unge kvinner – blant annet av såkalt «jentesnus» i små nette pakninger med fine farger. Det er mulig det kommer som en overraskelse på kommunikasjonsdirektøren i Swedish Match, men det er faktisk slik at unge kvinner blir gravide.

Det kjærlige lille brevet fra Swedish Match er i grunnen ganske kynisk. For snusprodusenten forsøker å skjule at den har som mål å gjøre stadig flere avhengig av et produkt som er helseskadelig.

Det står i sterk motsetning til helsemyndighetenes mål om å verne befolkningen, spesielt barn og unge, mot tobakksskader. Det er derfor helt uaktuelt for oss å samarbeide med tobakksindustrien. Det er ikke Norge alene om. I tobakkskonvensjonen har verdens land vedtatt en folkerettslig bestemmelse om at myndighetene ikke skal samarbeide med tobakksindustrien.

Så, kjære Patrik.

Dere tjener penger på å gjøre flere unge avhengig av tobakk.

Dere forsøker å spenne bein på alle som vil hindre dere i å gjøre det.

Dere leker med folks helse.

Og jeg vil slett ikke leke med dere.