En topp moderne parkeringsautomat med solcellepanel har blitt satt opp i Schweigaards gate mellom Grønlandsleiret og Harald Hardrådes plass.

En beboer bekrefter overfor TV 2 at det ikke har vært noen automat der tidligere og at det i årevis har vært gratis å parkere i gaten.

Folk i området har lagt merke til at flere automater har blitt montert opp i det siste. Automatene er ledd i innføring av beboerparkering i Oslo.

Fjerner gratisparkering

Endringen innebærer at offentlig gratis parkering skal avgiftsbelegges. De som bor i området, kan søke om å få et eget parkeringsbevis. Andre må betale avgift i de nye automatene.

Har du HC-kort, elbil eller hydrogenbil trenger du ikke beboerparkeringstillatelse, opplyser Oslo kommune.

Hittil har det vært prøveordninger med beboerparkering i bydelene Frogner, St. Hanshaugen og Gamle Oslo. Nå rulles ordningen ut over store deler av hovedstaden. Ni bydeler får beboerparkering i løpet av 2017 og 2018.

Samtidig tidobles den årlige prisen for beboerparkering fra 300 kroner per bil til 3000 kroner. Motorsyklister og mopedister må ut med 1500 kroner. For den prisen kan man fritt parkere i nabolaget og stå så lenge man vil, vel å merke hvis man finner en ledig plass.

Rulles ut i flere bydeler

20. november innføres beboerparkering i de delene av bydel Frogner som hittil ikke har vært omfattet av ordningen. Unntaket er Bygdøy.

I desember er det St. Hanshaugen som står for tur, og deretter kommer ordningen til Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene. Enkelte gater i bydelene Ullern, Nordre Aker, Alna og Stovner får beboerparkering fra neste sommer.

Bymiljøetaten presiserer overfor TV 2 at det er gratis å parkere fram til ordningen trer i kraft og ny skilting kommer på plass.

Kritisk til prisen

Ifølge Aftenposten skal beboerparkering innføres på 17.850 av 21.550 parkeringsplasser på gateplan. NAF mener beboerparkering i prinsippet er bra, men at 3000 kroner er i meste laget for et parkeringsbevis.

– Man er jo ikke sikret parkeringsplass selv om man har beboerparkering, påpeker kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

Det positive med ordningen er at parkeringsplasser i sentrum forbeholdes de som faktisk har behov for å parkere der, mener NAF.

– Det skal fortsatt være mulig å ha bil selv om man bor i sentrum, sier Sødal.

Myk overgang

De som bor i de berørte områdene, skal få et informasjonsbrev tre uker før ordningen trer i kraft.

– Vi har også fått oversatt informasjon om beboerparkering til engelsk, polsk, urdu, arabisk og somalisk som gjøres tilgjengelig i bydelene. Håndhevningsmessig har vi en myk overgang til ny ordning hvor vi i en overgangsperiode deler ut varsellapper istedenfor gebyr til de som enda ikke har fått med seg endringene, skriver Bymiljøetaten i en epost til TV 2.