Kjære Bent.

Snart kommer avgjørelsen i den første rettssaken knyttet til proporsjonaliteten av å ha standardiserte snusbokser mellom oss i Swedish Match og dere i helsemyndighetene. Men innen den kommer – og uavhengig av resultat – ønsker vi å snakke sammen.

Vi er et tobakkselskap, det kommer vi ikke utenom. Men vi er tobakkselskapet som hater sigaretter. Vi er tobakkselskapet som kan mer om snus enn noen annen, det var faktisk vi som fant den opp. Vi er tobakkselskapet som for første gang har ført en rettssak mot myndighetene som handler om noe annet enn tap av merkevarerettigheter. Vi er tobakkselskapet som heller vil at vi sammen setter oss ned og løser utfordringene, oss imellom, i en åpen og transparent prosess.

Det vi ønsker er å strekke ut en hånd. En hjelpende hånd. For tenk om vi kunne hjulpet hverandre med følgende:

Fjernet snusbokser med lekne farger som dere mener appellerer til barn og unge.

Dere viser konsekvent til rosa og gule bokser med spennende smaker. Det er ikke våre produkter, og vil skulle helst vært dem foruten. Vi er fast bestemte på at snus er et voksenprodukt.

Våre bokser er i all hovedsak hvite, sorte og grå. Og vi bidrar gjerne til en bransjestandard som skiller oss fra sigaretter, men samtidig ikke fremstår lokkende. Vi kan også bistå med salgstall som viser at det ikke er de lekne boksene som selger, hvis du ønsker det.

Fjernet – eller kraftig redusert – snusbruken blant gravide.

Vi har et brennende ønske om å nå ut til gravide kvinner og fortelle dem at man ikke skal snuse når man er gravid, men har ikke lov til å reklamere for et slikt budskap. Dere har fremlagt deres bekymringer på dette området, men har heller valgt å legge annonsekronene på barn som leker med fargerike snusbokser – eller ungdom som klager over hvor dyrt det er. Sammen kan vi gi barna i magen en bedre start på livet.

Reddet tusenvis av menneskeliv hvert år.

Over 6.000 mennesker dør av røyking i Norge. På verdensbasis er tallet 6 millioner. Det samme tallet for svensk snus er null. I Norge og globalt. Swedish Matchs visjon er «en verden uten sigaretter» og ifølge ansatte i ditt eget Folkehelseinstitutt har snus en positiv effekt på folkehelsen som følge av alle røykere som slutter ved bruk av snus. New Zealand, et av verdens foregangsland innen helse, har akkurat åpnet opp for snus for å bøte på røyketallene, for å ta ett eksempel.

Forene vår ekspertise – kanskje drepe noen myter.

Tenk hvis det er sant det de seneste forskningsrapportene viser, at snus ikke gir økt risiko for hverken kreft eller hjerte/kar-sykdommer, men at det kun er gravide/ammende og mennesker med allerede påviste hjerteproblemer som bør unngå produktet. Da sitter man plutselig med et alternativt produkt til sigaretter som slår tradisjonelle røykesluttprodukter ned i støvlene, og som samtidig appellerer til folk. Fra et folkehelseperspektiv er det viktig at folk velger de mindre skadelige produktene. Swedish Match har brukt over 150 millioner kroner på forskning og utvikling, for å redusere og nærmest minimere skadelige stoffer i snus. Uten at noen har bedt oss. Vi er også selskapet som laget vår egen kvalitetsstandard på produktet, Gothiatek. En standard som er strengere enn hva svenske helsemyndigheter krever når det kommer til innhold av skadelige stoffer. Kanskje vi kunne lære av hverandre?

Vært den første ministeren som valgte uortodokse løsninger – og fikk ned dødsratene.

Ja, vi vet at mange politikere ikke liker å snakke med representanter fra tobakksbransjen, og ja, vi vet at du og departementet konsekvent omtaler Swedish Match som en del av den kyniske tobakksindustrien. Men om vi hadde forent oss om de overnevnte punktene, da hadde vi kommet et stort skritt i riktig retning for folkehelsen.

Bare så det er helt klart, Bent: Som sagt i retten, Swedish Match ønsker dialog og vi ønsker å snakke fakta om snus.

Uten å bruke afrikansk tyggetobakk som forskningsgrunnlag.

Uten å kun se på hvilke stoffer som fins, men også å se på om nivåene virkelig utgjør en risiko. Vi hjelper gjerne til.

Døren vår er åpen.