«Det er ikke din oppgave å finne den laveste prisen, det er vår oppgave å gi deg den» lyder reklamekampanjen til elektrokjeden Power.

De skiftet navn fra Expert i mai tidligere i år.

Med en prisrobot som skanner og justerer prisene mot konkurrentene flere ganger daglig, skal Power gi kundene markedets beste pris, påstår de selv.

– Med slike løfter tar Power på seg et stort ansvar, ettersom de indirekte påstår at de alltid er billigst, sier professor i markedsføring, Ragnhild Silkoset fra BI.

Og det er her problemet oppstår, mener professoren. For Power har ikke alltid markedets laveste pris, faktisk er de billigst på omtrent halvparten av elektrovarer på nettsiden prisjakt.no.

Èn krone forskjell

Vi sjekket Powers priser mot konkurrenten Elkjøp på alle de 1200 varene som finnes hos begge kjedene. Omtrent 800 av disse hadde nøyaktig samme pris.

På resten av varene var Power billigst på tre av fire produkter. Men prisforskjellen var ofte bare noen få kronestykker.

Og ser man på hvordan prisene har utviklet seg de seneste årene, blir prisene stadig likere og likere.

Power er uansett fornøyd, ifølge deres nyeste reklame. Der brukes prisjakt.no som et bevis på at prisroboten fungerer.

Power ligger ofte under Elkjøp med noen få kroner. Så lenge det er lavest pris, ser det ikke ut til å spille noen rolle hvor mye under konkurrenten de ligger.
Power ligger ofte under Elkjøp med noen få kroner. Så lenge det er lavest pris, ser det ikke ut til å spille noen rolle hvor mye under konkurrenten de ligger. Foto: Hege Høpfner

– Det er noen produkter i vår bransje som er ekstremt hardt presset på pris, og der har man nådd et bunnivå hvor vår ambisjon er at prisen bare skal under, uansett. Så vi er veldig fornøyd med å være billigst, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power.

Svarer ikke til forventningene

Så hvordan kan Power påstå at du ikke skal behøve å sjekke prisen, når de ikke kan love å alltid være billigst?

– Det kan være unntak, for det er ingen aktør som kan si at de alltid er billigst til enhver tid. Prisroboten vil uansett plassere Power blant de billigste. Men jeg vil også oppfordre forbrukerne til å følge med og orientere seg, svarer Nilsen i Power.

Professor Ragnhild Silkoset mener Powers prisstrategi er å signalisere veldig kraftig at de har en prisrobot som skal sørge for at de alltid har laveste pris, uten å si noe om hvor mye lavere.

– Når du opplever at det er veldig små prisforskjeller vil du egentlig føle deg litt lurt. Det er som å gå på salg; du er ikke så opptatt av hva du betaler, men hva du sparer. Og det sier seg selv at noen få kroner ikke svarer til forventningene om å gjøre et godt kjøp, sier hun.

Ikke på lager

Det er likevel noen produkter der man kan spare en betydelig sum på å velge den ene elektrokjeden fremfor den andre.

Men når vi sjekket beholdningen på Powers varer der man sparte ti prosent eller mer, var omtrent halvparten ikke på lager eller i butikk.

Når Elkjøp lå ti prosent eller mer under Power, var det til sammenligning tre av varene som ikke var på lager.

Power svarer at de jobber med å få på plass en funksjon på deres nettside så man kan reservere en vare selv om den ikke er på lager. Enn så lenge kan man gå til ett av varehusene for å bestille varen, forteller han.