Som TV 2 fortalte onsdag, vil en ny vektkomponent gjøre de største Teslaene opptil 70.000 kroner dyrere. Avgiftsendringen ble lansert i statsbudsjettet som ble lagt fram torsdag.

I TV 2 Nyhetskanalen torsdag ettermiddag sa generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening at hun synes det er rart at Frp, som er et parti som er imot bilavgifter, foreslår å øke elbilavgiftene.

– Det virker som om Frp ikke ønsker å høre på Stortinget som sier at vi skal nå det ambisiøse målet om at alle skal kjøpe elbil innen 2025. I dag kjøper 20 prosent elbil. Om syv år skal 100 prosent gjøre det. Det høres ut som om dere sier at hvis forbrukerne ønsker en større bil, så må dere la være å kjøpe bil, sa Bu.

– Fortsatt attraktivt

Frps Helge André Njåstad mener Elbilforeningen svartmaler situasjonen. Han viser til at det fortsatt er en rekke insentiver til å kjøpe elbil, som momsfritak, ingen omregistreringsavgift og lav årsavgift.

– Så tror jeg at de som har råd til å betale en million for en tung ny elbil også har råd til å betale en liten avgift. Biler som veier flere tonn belaster veinettet mer enn lettere biler. Så det er helt rett og rimelig at vi dreier avgiften på denne måten, sa Njåstad.

Kristina Bu peker på at flere elektriske familiebiler vil rammes av avgiften etter hvert som de kommer på markedet.

– Nå er det kun Tesla, neste år kommer det flere. Dette er tyngre biler som ikke er konkurransedyktige uten avgiftsfordeler. Dette er noe nordmenn vil ha, og dette er noe Stortinget og politikerne ber oss om å kjøpe. Da må de hjelpe oss til å kunne kjøpe disse elbilene, også i de større bilklassene, sa Bu.

Foregangsland

Hun mener at regjeringen heller burde ha økt avgiften på tunge bensin- og dieselbiler, som har fått store avgiftslettelser de siste årene. Bu er også bekymret over signaleffekten den nye avgiften sender.

– Det skumle er at dette er et signal som har en stor effekt, også utenfor Norges grenser. Alle ser mot Norge. Vi følges med argusøyne av de rundt oss, sa Bu.

Njåstad sa at 18 av 20 elbiler på markedet ikke rammes av den nye avgiften og at regjeringen har gjort mye de siste fire årene for å redusere bilavgiftene.

– Det som er rart, er at mange tidligere har kritisert oss for at vi har en profil som belønner de rikeste. Når vi nå gjør et grep som går i motsatt retning, så får vi kjeft for det også, sa Njåstad.