Den norske kleskjeden Floyd har 65.000 følgere på Facebook.

Tidligere denne uken var det flere som reagerte på en post hvor kleskjeden tilsynelatende fremmet Rosa Sløyfe-aksjonen. For problemet er at kjeden ikke samarbeider med Kreftforeningen – og ikke har rett til å bruke aksjonen i markedsføringen.

«Rett og slett flaut. Dette er et merke med kvinneklær, 90 prosent – om ikke flere – av deres selgere er kvinner. Og dette er deres måte å rette søkelys på noe så viktig. Hva er forskjellen på dette og når de vil ha fokus på oransje farge til Halloween, lilla til advent eller rødt til Valentines?», skriver en Facebook-bruker på kleskjedens side.

En annen følger skriver «Dette må helt seriøst være noe av det verste jeg er har lest på lenge».

– Kun for å selge

Leder for Rosa Sløyfe-aksjonen Marit Sophie Egge reagerer på kleskjedens Facebook-post.

– Rosa Sløyfe er en solidaritetsaksjon. Det er flott at folk går i rosa og må gjerne oppfordre kundene sine til det, men her er det en åpenbar kobling av klessalg. Det er vanskelig å se på dette i solidaritetsøyemed, sier Egge.

Hun sier at hun ikke kjenner til liknende tilfeller.

– De fleste som synliggjør aksjonen gjør det med god hensikt. Mens Floyd oppnår ikke noe annet enn mersalg av deres egen kolleksjon, og deres omtale av aksjonen er i altfor stor grad knyttet opp til deres kommersielle interesser.

Merkevarebeskyttet aksjon

Dersom man klikker på lenken kommer man inn på en side med oversikt over alle de rosa klærne klesskjeden selger.

I tillegg står teksten: «Vis omtanke – gå med rosa klær i oktober! Årets Rosa sløyfe-aksjon er i gang, og vi viser vår omtanke til de som er rammet av brystkreft ved å kle oss i rosa. Vi vil anbefale deg å støtte kampen mot brystkreft ved å kjøpe årets Rosa sløyfe, designet av Magne Furuholmen, til å bruke på din kåpe eller feste på vesken din i oktober.»

Problemet er at både Rosa Sløyfe-aksjonen og selve sløyfen er beskyttet merkevare, og det er ikke fritt frem for kommersielle aktører å bruke dette i sin egen markedsføring.

– Her burde Floyd tatt kontakt med oss først. De kan ikke rettferdiggjøre at de bruker Kreftforeningens aksjon i sin markedføring, bare ved å oppfordre til kjøp og bruk av sløyfen.

– Korttenkt

Daglig leder i Floyds nettbutikk, Guro Forseth Smith, understreker at Facebook-innlegget ikke er en del av en større kampanje og forteller at det ble lagt ut med gode intensjoner.

– Det er viktig for oss at dette er ikke snakk om en egen kolleksjon eller kampanje. Det er kun én Facebook-post som vi la ut på vår Facebook-side med gode intensjoner. Vi burde sikkert tenkt lenger, men på samme måte som man henger opp et regnbueflagg for å støtte andre viktige saker, gjorde vi dette i god tro. Det har ikke vært meningen å lage vanskeligheter for kampanjen, eller å opprøre noen, sier hun.

På spørsmål om hva hun mener om at Floyd ikke oppnår noe annet enn mersalg av egne varer, svarer Forseth Smith:

– Det er en kommentar jeg ikke kan bestride. For oss var dette bare en påminnelse til vårt publikum om at oktober er en måned med ekstra fokus på brystkreft. Vi har ikke noe samarbeid med foreningene. Det er et bilde vi har lagt ut uten å ha noen kommersiell interesse i det.

Etter at TV 2 kontaktet Floyd, valgte de å donere penger til brystkreftforeningen for å bidra på en mer konkret måte. De har også lagt ut et Facebook-innlegg hvor de oppfordrer andre til å støtte aksjonen.

– Vi håper det kan rette litt opp i måten vi først valgte å vise oppmerksomhet til aksjonen. Jeg skjønner at vår Facebook-post har blitt misforstått og blitt sett som en kampanje, sier Forseth Smith.