Med stadig ny teknologi og nye medier, oppstår nye metoder å svindle mennesker på.

Nå ser politiet et fenomen på kjøpe-, selge- og leiesider på nett, hvor forbryterne peiler seg inn mot ofrene på utspekulert vis.

Fikk ikke nøklene

Én av dem som ble rammet, er 29 år gamle Sergiu Sarbu. Han har bodd i Norge i ti år, og i vår skulle rumeneren flytte til hovedstaden.

– Prisen var perfekt. Jeg slapp alt styret som vanligvis følger med når man flytter. Jeg kunne bo der i noen uker, og betale veldig lite, sier Sergiu Sarbu.

29-åringen avtalte med utleier, som han hadde fått kontakt med gjennom en venninne på Finn.no, om å overføre depositum. Deretter skulle nøklene bli sendt i posten.

– Etter at jeg overførte pengene, stoppet han all kontakt med meg. Nøklene kom ikke i posten. Da begynte jeg å sjekke informasjonen han hadde gitt meg. Det viste seg at adressen jeg skulle flytte til, kun inneholdt kontorlokaler. Da skjønte jeg at jeg var blitt lurt.

– Skjer over hele landet

Sergius tilfelle er et klassisk eksempel på hvordan boligbedragere på nett kan jobbe, mener politiet.

– Ofrene som blir gått etter i denne saken er ofte engelsktalende eller utenlandske personer som vil flytte til Oslo. Det kan også være unge studenter, som kanskje ikke er de mest likvide. Da blir en svindel på mellom 2.000 og opp til 40.000 mye penger, sier Vegard Vik, etterforskningsleder ved Sentrum politistasjon i Oslo.

PERSONLIG MELDING: Svindleren i denne saken bruker falske Facebook-profiler, og saumfarer leie-sider på internett. Her oppfordrer bedrageren til «personlig melding» på et innlegg til en som ønsker bolig. Derfra ber svindleren om depositum overført til hans bankkonto, mot at han sender nøklene. Men nøklene blir aldri sendt. NB: Facebook-brukeren på dette bildet er ikke den ekte bedrageren.
PERSONLIG MELDING: Svindleren i denne saken bruker falske Facebook-profiler, og saumfarer leie-sider på internett. Her oppfordrer bedrageren til «personlig melding» på et innlegg til en som ønsker bolig. Derfra ber svindleren om depositum overført til hans bankkonto, mot at han sender nøklene. Men nøklene blir aldri sendt. NB: Facebook-brukeren på dette bildet er ikke den ekte bedrageren.

I følge Vik mener politiet nå å se en trend med denne typen svindel.

– Dette er ikke uvanlig, og skjer over hele landet. Bedragerier med lik fremgangsmåte som i denne saken skjer innenfor boligsalg, utveksling av tjenester og salg av gjenstander og kjøretøy, sier Vik.

Ti tips

Oslo politidistrikt kommer nå med råd til hvordan man kan unngå å bli bedratt i en bolighandel på nett.

Oslo politidistrikts ti tips for en trygg bolighandel på nett:

  1. Vær kritisk. Ikke vær godtroende til alt salg over nett. Det fines flere mennesker som ønsker å utnytte naivitet og tilliten man gir hverandre i en kjøp/salg-situasjon.
  2. Kontakt banken. Dersom dine sensitive bankopplysninger har blitt delt med en svindler, kontakt banken - det kan hende du må sperre kort eller konto.
  3. Bruk depositumkonto. En slik konto krever samtykke fra begge parter for at beløpet kan bli utbetalt. Ofte har en kjøp/salg-side på nettet mulighet til å hjelpe deg med dette.
  4. Les kontrakten nøye. Vær oppmerksom på at alle detaljer stemmer overens med det dere har avtalt. Du kan for eksempel forsøke å ringe utleier på det oppgitte telefonnummeret før du signerer for å bekrefte at vedkommende svarer.
  5. Be om ID. Da vet du at den du nå inngår en avtale med, er den samme du har snakket med på forhånd.
  6. Følg kontrakten. Ikke overfør et større beløp enn det som er oppgitt i kontrakten.
  7. Avtal visning før du signerer kontrakten. Da får du møtt utleier ansikt til ansikt, du får kontrollert at vedkommende har nøkkel til leiligheten, og du får sjekket om vedkommende faktisk er kjent i leiligheten. Et tips kan være å spørre om å få et glass vann for å se om utleier er kjent på kjøkkenet.
  8. Følg magefølelsen. Dersom du føler handelen eller avtalen virker upålitelig, kan du alltids trekke deg ut.
  9. Anmeld forholdet. Har du blitt svindlet, bør du levere en anmeldelse. Dette gir politiet informasjon om saken, om handlingsmønster og statistikk som gjør det lettere å kartlegge omfang, samt etterforske saken. Det er ikke alltid er mulig å få tilbake pengene en har tapt, men ved å anmelde kan en sørge for at gjerningspersonen ikke får gjort dette mot flere.

  10. Dersom tilbudet virker for godt til å være sant, er det ofte det.

ÅSTED NORGE

Tips oss!

 Har du tips hører vi gjerne fra deg!

 Ta kontakt med oss på e-post eller ring 22 38 98 98!

 Besøk også Facebook-sidene våre!