En ny, norsk oppfinnelse bryter alle rekorder. Siden desember har ReMarkable solgt for 150 millioner – og det er før lanseringen denne uken.

Produktet er en slags kryssing mellom en digital bok, iPad og notatblokk, hvor du kan lese dokumenter, skrive notater, og tegne.

Og oppfinnelsen ble til i en bakgård i Oslo for fire år siden. Da slo det gründeren bak ReMarkable, Magnus Wanberg, at i møter sitter alle med datamaskin, nettbrett og mobil, men sitter likevel med papir foran seg.

– Han lurte på hvorfor notater ikke kunne være en digital opplevelse, og det gikk han i gang med. Fire år senere er produktet en realitet og har fått utrolig mye fans over hele verden allerede, forteller Henrik Gustav Faller, kommunikasjonssjef i det norske gründerselskapet.

Han forklarer nærmere hva produktet egentlig er:

– Hovedforskjellen fra en iPad er at dette har en såkalt e-papir-skjerm. Det er en skjerm som vi har gjort utrolig god å skrive på og som er veldig god å lese på. Det er første gang er en e-papir-skjerm er så rask at den føles naturlig å skrive på. Men det er ikke nettbrett som sådan, for det er ikke mulig å surfe på Internett. Vi tror man fokuserer mye bedre på papir, sier Faller til TV 2.

Se hvordan brettet funker

– Helt rått

Én av dem som var ivrig og forhåndsbestilte allerede i desember er teknologikommentator- og selverklært teknonerd Hans-Petter Nygård-Hansen.

– Førsteinntrykket var helt rått. Det er det nærmeste du kommer papir, men med de fordelen du får av å beholde notatene dine digitalt. Det forblir på brettet og forsvinner ikke i alt rotet som andre blokknotater. Du må jo bruke penn på denne og her kan legge håndflaten ned på skjermen, og det kan du ikke på en iPad når du noterer. Jeg kommer definitivt til å ha den i stresskofferten – for den veier en tredjedel av en iPad. Dette er bra for miljøet, skulderen og for norsk innovasjon som vi får ut i verden, sier Nygård-Hansen til TV 2.

Men han er ikke den eneste teknologieksperten som hyller produktet. ReMarkable har fått internasjonal oppmerksomhet fra aktører som Tech Crunch, The Verge og Mashable – for å nevne noen.

– Jeg er jo veldig stolt over at det kommer ny teknologi fra Norge, så jeg forhåndsbestilte i desember. Jeg vil definitivt si at det er verdt å bruke pengene på og jeg er ikke en typisk papirmann. Jeg er egentlig litt antipapir, men tar meg selv i å skrive lister og notere masse, så jeg skriver på ulike blokker og roter det bort. Jeg tror jeg kommer til å bruke den mest til å lese dokumenter og notere på dem. Og ikke minst er det ganske magisk å slippe å printe ut, sier teknologieksperten.

Nygård sier det er unikt at produktet har fått så mange forhåndsbestillinger. Han mener ReMarkable er det mest forhåndsbestilte norske produktet noensinne.

Av ting som han mener trekker ned er den stive prisen på 6000 kroner og at batterikapasiteten kunne vært hakket bedre.

– Mulig å lykkes fra lille Norge

Kommunikasjonssjef Faller forklarer at de ikke er ute etter å erstatte iPad-bruken, men komplimentere den.

– Vi er ikke ute etter å skrive ut andre nettbrettprodukter. Men det er ganske mange som har med seg én eller flere notatblokker og det er de vi skal erstatte. Dessuten kan vekten av dette brettet erstatte mange bøker og notatblokker, så vi tror at den finner sin plass hos mange.

– Hvordan er konkurransen mot de store teknogigantene?

– Det er definitivt mulig å lykkes selv om vi kommer fra lille Norge. Vi har vel så gode teknologier og arbeidere i Norge som kan klare å konkurrere mot hvem som helst i verden. Dessuten er dette er en helt ny type kategori av et produkt. Det er ingen som har lykkes med noen sånt før, selv om flere har prøvd, blant annet Sony.

– Hvordan blir veien videre nå?

– Vi har fått med gode investorer og alle vi ansatte har eierskap i bedriften, så vi er dønn tålmodig. Vi skal eskalere produksjonen og vi skal gjøre dette produktet enda bedre. Målet er å skape fantastiske brukeropplevelser og det skal vi bruke utrolig mye tid på fremover, sier Faller.