Mannen, som er i 40-årene, og har en sjefsstilling i SVT, foreslo for 14-åringen han møtte på «sugardaters.se» at han kunne overføre 500 kroner til henne hver uke fram til hun var 15 år.

9000 kroner for jomfrudommen

I alt ville det bli 6000 kroner. Etter bursdagen hennes skulle han få ta jomfrudommen hennes og betale 3000 kroner ekstra.

Én uke senere avtalte de å møtes. Men i stedet for å møte «Linnea (14)», møtte han Lisah Silfwer som er programleder for programmet Brottcentralen på Expressen TV.

Se konfrontasjonen i videovinduet øverst. (Video fra Brottsentralen via Expressen TV)

Hevder han ville redde jenta

TV-sjefen forsøker å forklare at han ville «redde» jenta. Han ville forsikre seg om at ingenting skjedde med henne mens hun var 14 år. I Sverige er den seksuelle lavalderen 15 år, og han hevder han var bekymret for hvem hun kunne rote seg borti.

Han nekter for at han ville kjøpe sex.

SMS-utvekslngen mellom TV-sjefen og «Linnea» som Expressen har publisert, viser tydelig noe annet. Mannen hevder at datingsiden «sugardating.se» er en datingtjeneste som alle andre.

Mannens chat med jenten han tror er 14 år. FOTO: Brottcentralen/Expressen TV

Debatten om «Sugardating» har gått hett både i Sverige og Norge den siste tiden. I Sverige har menneskehandelgruppen i politiet fulgt med på disse datingbyråene de siste to årene.

– Prøver å unngå hallikstempel

– Organisasjonene bak disse sidene hevder at sugardating ikke har noe med prostitusjon å gjøre, og kaller det vanlige datingsider. Det er bare en måte å forsøke å unngå å gjøre seg skyldige i hallikvirksomhet på, skriver politietterforsker Simon Häggström på sin facebookside.

Gjennom to år har politigruppen gjort mange kontroller og konkluderer med fire punkter:

  1. I alle tilfellene vi har sett på har det handlet om prostitusjon
  2. Det har vært altfor mange mindreårige innblandet
  3. De utsatte er både gutter og jenter
  4. De fleste unge medlemmene politiet har pratet med har slitt psykisk med en historikk av seksuelle overgrep.

Det blir sagt at «Ingen vil være hore, men å være sugarbabe er på en måte bedre». Häggström mener det er lite som skiller de to. Han mener å pakke inn prostitusjon som noe luksuriøst og glamorøst er en utstudert taktikk for å normalisere prostitusjon i et moderne samfunn, og lokker unge gutter og jenter med løfter om penger og gaver.

– Det er ikke mange menn som er interessert i å betale tusenvis av kroner bare for å gå å spise lunsj med deg, sier Häggstrom i dokumentaren.

Reklameforbud i Norge

I Norge har Forbrukerombudet nylig konkludert med at en reklame for et norsk sugerdatingbyrå bryter norsk lov.

«Hei studenter! 0,– i studielån? Date en sugar daddy». Slik forsøkte datingnettstedet Richmeetsbeautiful.no å rekruttere nye medlemmer. Sammen med en radioreklame, klarte nettstedet under kampanjetiden å skaffe 60.000 nye betalende medlemmer.

– 75 prosent av dem er kvinner, og de fleste mellom 18 og 26 år, hevder Sigurd Vedal i et intervju med TV 2. Vedal er eier av Digisec Media, og står bak nettsiden det reklameres for.

Han hevder han tar avstand fra prostitusjon, og at gavene, reisene og bidragene kvinnene får fra de rike mennene, ikke er betaling for sex.

Forbrukerombudet mener at reklamen bryter med norsk lov fordi den oppfordrer kvinnelige studenter til å innlede forhold med rike menn mot økonomisk kompensasjon.