Mandag ble det brudd i forhandlingene mellom LO-forbundet Norsk Flygerforbund og Parat-foreningen SAS Norge som mekler på vegne av pilotene, med SAS som motpart.

I første omgang er én pilot fra Norsk Flygerforbund og én fra Parat tatt ut i streik, men planer for opptrapping er allerede lagt.

Onsdag morgen har partene fortsatt ikke kommet til enighet.

SAS-sjef Rickard Gustafson langer nå ut mot pilotene i et intervju med DN.

– SAS er i en veldig vanskelig situasjon, der pilotene gjennom sine aksjoner utfordrer det norske samfunnet, kundene og selskapet. Det vanskelige med denne situasjonen er at én yrkesgruppe har mulighet til å øke kostnadsnivået signifikant, og det kan ikke fungere, sier Gustafson til DN.

Gustafson ønsker nye forhandlinger med bistand fra Riksmekleren.

– Truer eksistensen
Han mener kravene til pilotene kan sette SAS i fare.

– Denne konflikten truer SAS’ langsiktige eksistens. Det opprører mange ansatte internt, som stiller spørsmål ved om norske piloter kan kreve mer enn dem og piloter i andre land, sier Gustafson.

Ønsket fra SAS er naturligvis at det blir en enighet mellom partene.

– SAS har et stort ønske om å komme til enighet innen torsdag, og dermed unngå en storstreik som skulle ramme de reisende hardt. Samtidig må vi være i forkant og sørge for at passasjerene får så god informasjon som mulig og at vi tar vare på dem som påvirkes ved en eventuell opptrapping av pilotstreiken, sier pressekontakt Tonje Sund i SAS til NTB.S

– Provoserende
Jens Lippestad, som er forhandlingsleder for pilotene, har varslet at de vil ta ut samtlige norske SAS-piloter fra torsdag, dersom det ikke blir enighet.

Derfor streiker SAS-pilotene

– SAS kunne unngått streik dersom de hadde gitt oss samme betingelser som våre kolleger i Danmark og Sverige, med nasjonale tilpasninger. Dette er svært provoserende. Vi kan ikke akseptere denne splitt og hersk-taktikken til SAS, skrev Lippestad i en pressemelding mandag.

Streiken vil da eventuelt ramme all rutetrafikk. SAS har nå styrket bemanningen som blant annet har som oppgave å hjelpe passasjerer med eventuell ombooking og problemer.

Ønsket løsning
SAS har et håp om en løsning på konflikten innen den utvides. De har tidligere uttalt at de hadde store ambisjoner om å unngå konflikt.

Arbeidsavtalen er det største stridstemaet. Pilotene krever større forutsigbarhet i turnusplaner.

Hyppigheten i antall helgevakter er også et tema.

Dine rettigheter
Dersom du blir rammet av streiken har du flere rettigheter. Forbrukerrådet oppfordrer alle reisende som kan rammes av streik om å holde seg kontinuerlig oppdatert om situasjonen.

Reisende som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, blir varslet på SMS av SAS. Reisende rådes til å holde seg oppdatert, både via media og via fly- eller reiseselskapets nettsider.

Foreløpig har selskapet ikke full oversikt over hvilke flyvninger som rammes ved en opptrapping av streiken.

Det første du må finne ut av ved en streik er om flyvninger din er utsatt eller kansellert. Blir flyet ditt forsinket mer enn to timer så har du krav på mat og drikke.

Norwegian fikk massiv kritikk – nå gjør SAS det samme

Blir flyet ditt forsinket mer enn fem timer eller kansellert står man overfor følgende valg:

  • Du kan velge om du fortsatt vil reise til bestemmelsesstedet så fort som mulig. Da må selskapet finne en alternativ reisemåte for deg. Dersom du velger en annen reisemåte eller omruting har du også krav på mat og drikke. Blir det nødvendig med overnatting skal du få dekket hotellopphold og transport mellom flyplass og hotell.
  • Du kan velge å få pengene tilbake. Da har du krav på å få penger på konto innen syv dager.
  • Du kan velge å reise på et senere tidspunkt. Da har du krav på den samme standarden som den opprinnelige reisen var.

Kalkulator
Blir du rammet av streiken kan du få hjelp via Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator. Her kan du legge inn detaljer fra din reise og på den måten få hjelp til å vite hva du har krav på.

Ved en flystreik kan det også få konsekvenser for hotellbestillinger.

– Det er i utgangspunktet bare flyreisen flyselskapet er pliktet til å ta seg av. Men noen kan ha en reiseforsikring som kan gi deg noe tilbake, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til TV 2.