Den tyske matvarekjeden Lidl har fjernet kors på flere av sine greske produkter, som yoghurt, moussaka og nøtter.

Kundene reagerer sterkt.

Der man i virkeligheten kan se et kors på toppen av en gresk kirke i Oia i Santorini, ser man på Lidls emballasje blått hav.

Det var en belgisk Lidl-kunde som først reagerte sterkt på korsfjerningen, og som la ut bildet du ser øverst i saken på Facebook.

Da belgiske RTL omtalte korsfjerningen, ble det rabalder.

– Vi vil unngå bruk av religiøse symboler fordi vi ikke vil utelukke noen religiøs tro. Vi et selskap som respekterer mangfold, og dette forklarer utformingen av disse pakningene, sier en talsperson for Lidl til RTL.

KORSFRITT: Emballasjen på Lidls pitabrød i Eridanous-serien. Foto: Lidl
KORSFRITT: Emballasjen på Lidls pitabrød i Eridanous-serien. Foto: Lidl

– Jeg trodde det var tull

Nå har nyheten spredt seg til Sverige, Danmark og Tyskland, hvor Lidl er en populær matvarekjede.

«Jeg trodde at det egentlig bare var tull, men jeg kan konstantere at dere har fjernet det kristne korset på bildene på noen av deres produkter. Sikkert for å ikke støte deres muslimske kunder», raser en mann på Lidl Danmarks Facebook-side.

«Er dette sant? Fjerner dere kors i Photoshop for å ikke fornærme andre religioner?», skriver en annen.

– Ikke et bevisst statement

I kommentarfeltet svarer Lidl Danmark at de beklager korsfjerningen, og understreker at korsfjerningen ikke er et «statement».

De forklarer at de har solgt sin greske Eridanous-serie i hele Europa i over ti år, og at designet er forandret flere ganger.

SANTORINI: Slik ser det egentlig ut i Oia i Santorini – det er til sammen tre kors på de blå kuplene. Foto: Wikimedia Commons
SANTORINI: Slik ser det egentlig ut i Oia i Santorini – det er til sammen tre kors på de blå kuplene. Foto: Wikimedia Commons

«Vi beklager. Det er ikke et bevisst statement. Vi beklager hvis noen har tatt vår seneste emballasjedesign ille opp, og vil gjerne understreke at det ikke er et bevisst statement», skriver de.

«I lys av dette, vil vi sikre at all feedback tas med i våre betraktninger når vi designer fremtidig emballasje».

Legger seg langflate

Til Premier sier Lidl dette:

– Vi er utrolig lei oss for enhver fornærmelse forårsaket av vårt nyeste emballasjedesign, og ønsker forsikre våre kunder om at dette ikke var et bevisst statement.

Også i Sverige raser kundene, og på Lidl Sveriges Facebook-side renner det inn kritikk mot selskapet.

«Jeg vil ikke påstå at jeg er særlig religiøs av meg, men å photoshoppe bort symboler på produktene deres som er produsert i Hellas for å ikke provosere, er dårlig, Lidl. Vil dere fremheve det greske i deres produkter, må dere gjøre det uten å ta bort en del av Hellas», skriver en svenske.

Therése Hultén er PR- og presseansvalirg for Lidl i Sverige, og hun sier til Expressen at tre av produktene er i det svenske sortimentet.

– Vi forstår at det er leit at bildet er endret, og det er absolutt ikke vår hensikt at noen skal bli opprørt, sier hun.

Hun forteller at kundenes ønsker om å forandre emballasjen er sendt videre til Lidls internasjonale ledelse.