– Det var mye mer arbeid som gjenstod enn det jeg hadde forestilt meg, sier Ellen Semb Wilhelmsen.

For da IKEA sine montører forlot kjøkkenet etter to dager med montering, fikk Ellen beskjed om at det var noen små ting som manglet.

Mange mangler

Det som manglet var flere kjøkkenskap, benkeplate, innmat i skap, spotter inni skap, spotter under skap, lister rundt skap og på gulvet og en vifte som fungere.

I tillegg virket ikke det nye kjøleskapet.

Har du en sak du trenger hjelp til? Tips oss!

Ellen hadde valgt en såkalt «full pakke» da hun bestilte kjøkken hos IKEA. I denne pakken var det inkludert kontrollmåling, plukk, levering og montering.

– Jeg er elendig til å montere og tenkte at jeg bare skulle kjøpe meg fri fra alt, forteller Ellen.

Må purre for å få jobben gjort

Ellen har selv måttet purre på IKEA og har ringt ca. 30 ganger til selskapet for å få de til å komme å gjøre ferdig jobben de har tatt betalt for å gjøre.

– Det er heller ikke bare til å ringe og få svar med en gang. Og når jeg først får svar etter lang tid så vet ikke den ene hva den andre gjør, sier Semb.

Skal du ha ny kullsyremaskin? Vi har testet!

Over en måned etter kjøkkenet skulle være klart står Ellen fremdeles med et uferdig kjøkken.
Over en måned etter kjøkkenet skulle være klart står Ellen fremdeles med et uferdig kjøkken. Foto: TV 2 hjelper deg/ Ørnulf Riisnæs

Ikke bra nok

IKEA sier til TV 2 hjelper deg at det ikke er kunden sitt ansvar å purre for å få de til å gjøre ferdig en jobb.

– Her er det vårt ansvar. Med en gang Ellen tok kontakt med oss så burde vi ha vært på pletten og sett at her er det en sak som må håndteres. Da burde vi satt på en saksbehandler og fått løst saken umiddelbart, sier kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen.

Thommesen sier også at kundebehandlingen Ellen har opplevd i denne saken ikke er bra nok.

– Dette her er for dårlig. Vi ønsker ikke å være bekjent av en slik type håndtering. Så her er det det at man har vert i kontakt med forskjellige medarbeidere som har hatt ulik inngang på saken og de har prøvd sitt beste fra sin vinkel. Men en saksbehandler hadde gjort susen i dette tilfelle og jeg kan bare beklage at det har tatt så lang tid. Og vi har høyeste prioritet på å få kjøkkenet ferdig.

IKEA har nå, etter intervjuet med TV 2 hjelper deg, vært hos Ellen og montert ferdig kjøkkenet.