«Vitaminbombe», «vitaminsjokk» og «vitaminkick» – Narvesen og 7-Eleven lover mye i sine reklamer. De siste månedene har man kunnet kjøpe små juiceshots hos de to kioskgigantene.

Og stoler man på reklamene skal de små flaskene være veldig bra for kroppen.

Det egentlige vitamininnholdet

Matkontrollen har tatt med flasken som inneholder 45 prosent eple og 55 prosent ingefær-juice til Universitetet i Bergen.

Der forsker førsteamanuensis Lone Holst på ingefærens egenskaper.

– Den eneste vitenskapelig dokumenterte effekten av ingefær er at den kan virke kvalmelindrende og at den kan virke mot artrose, altså slitasjegikt, sier Holst.

Hun har sett nærmere på næringsinnholdet i juiceshoten, og avviser at det er en vitaminbombe.

– Det eneste kicket man får av den er at det er en sterk smak av ingefær, sier hun til Matkontrollen.

Mer C-vitamin i en appelsinbåt

Holst har sammenliknet vitamininnholdet i juiceshoten med vitamininnholdet i annen vanlig frukt og bær. I én appelsin er det 25 ganger så mye C-vitamin og ti ganger så mye B-vitamin som i én juiceshot.

Både 7-Eleven og Narvesen lover et produkt full av vitaminer. (Skjermdump)
Både 7-Eleven og Narvesen lover et produkt full av vitaminer. (Skjermdump)

– Spiser du ett eple får du i deg tre ganger så mye C-vitamin. En neve blåbær gir 10 ganger så mye C-vitamin, sier Holst til Matkontrollen.

Hun forteller at en gjennomsnittlig vitaminpille inneholder 65 ganger så mye C-vitamin som hvis du drikker én ingefærshot.

– Drikk det hvis du liker det, men la det ellers være, sier Holst.

–Store ord om liten flaske

Juiceriet, som lager ingefærshoten, sier til Matkontrollen at de ikke har hatt fokus på vitaminer.

– Vårt fokus er den effekten ingrediensene i juicene våre kan ha på ulike symptomer. Ved å kaldpresse alle juicer og shots bevarer vi i større grad næringsinnholdet i råvarene enn hva man for eksempel gjør ved pasteurisering av juice, sier Harald Dahl i Juiceriet til Matkontrollen.

Petter Knutsen, fra Reitan Convenience, sier de har brukt et stort ord om en liten flaske. Foto: Matkontrollen.
Petter Knutsen, fra Reitan Convenience, sier de har brukt et stort ord om en liten flaske. Foto: Matkontrollen.

Det er Reitangruppen som eier begge kioskkjedene.

De innrømmer at markedsføringen er overdreven, og sier at de kommer til å evaluere lanseringskampanjen og vurdere hvilke begreper de skal bruke om produktet utover høsten.

– Den lille flasken inneholder 65 gram ingefær og et halvt eple, ferskpresset og puttet ned i den lille flasken. Men jeg ser at bombe kanskje er et litt stort ord om en liten flaske, sier Petter Knutsen, som er kategori- og innkjøpsdirektør i Reitan Convinience, til Matkontrollen.

Se Matkontrollen torsdager kl. 20 på TV 2