«Klara (1 år) og andre barn som kjemper mot alvorlige sykdommer, trenger mye av noe som ikke kan kjøpes for penger: Blod».

Slik presenteres blodgiverkampanjen «Make Klara Great Again», som oppfordrer alle som kan gi blod til å melde seg som blodgiver gjennom Røde Kors.

Kampanjen oppstod etter at Erlend Ryvold Ski (34) og Eline Ryvold Ski (33) fra Oppegård i Akershus fikk vite at deres ett år gamle datter var kreftsyk med akutt leukemi.

I mai sendte foreldrene ut en mail til sine kollegaer, med en oppfordring om å melde seg som blodgivere.

FAR: Erlend Ryvold Ski hadde ideen til den rosa capsen med slagordet «Make Klara Great Again». Foto: Privat
FAR: Erlend Ryvold Ski hadde ideen til den rosa capsen med slagordet «Make Klara Great Again». Foto: Privat

Kollegaene til Klaras foreldre, som jobber i kommunikasjonsbyrået Trigger og bensinstasjonskjeden Circle K, tok initiativ til en landsdekkende kampanje for å skaffe flere blodgivere.

Tirsdag ble kampanjen lansert, og den frontes av en rosa caps med slagordet «Make Klara Great Again», som far Erlend hadde ideen til.

– Selv om kampanjen bærer Klaras navn, så handler kampanjen minst av alt om datteren vår. Det handler om alle i Norge som trenger blodgivere, sier Ski til TV 2.

Mangler tusenvis blodgivere

Ifølge Røde Kors mangler Norge 25.000 blodgivere.

– Uten blod, så dør vi. Blod kan ikke lages, det må gis, sier Tor Ole Bergan, daglig leder i Røde Kors' blodprogram, til TV 2

BEHANDLING: Klara (16 måneder) er nå i gang med sin tredje cellegiftkur. Foto: Privat (Gjengitt med tillatelse)
BEHANDLING: Klara (16 måneder) er nå i gang med sin tredje cellegiftkur. Foto: Privat (Gjengitt med tillatelse)

– Vi har beredskapsmessig alt for få blodgivere i Norge. Nå har vi 100.000, men vi trenger minst 125.000 for å ha beredskap, sier han.

For kreftpasienter er det særlig viktig at nordmenn gir blod.

– Omtrent 40 prosent av blodet som gis i Norge, går til kreftpasienter. Og når det gjelder blodkreft, som Klara har, så trenger man som regel veldig mye blod. En pasient med leukemi hadde aldri overlevd om det ikke var for blodgivere, sier Bergan.

Røde Kors er også med på «Make Klara Great Again»-kampanjen, sammen med Barnekreftforeningen.

Engasjement i sosiale medier

Kampanjen har allerede spredt seg i sosiale medier, og på Instagram har flere norske kjendiser engasjert seg.

Både artist Aleksander Walmann, komiker Else Kåss Furseth, skuespiller Silje Torp og komiker Espen PA Lervaag har delt bilde av seg selv med den rosa capsen, som selges til inntekt for Barnekreftforeningen.

I løpet av ett og et halvt døgn har over 1.100 nye blodgivere meldt seg via Røde Kors' blodgiverside Giblod.no.

– I går meldte over 600 nye blodgivere seg. Til vanlig er det rundt 40 - 50 nye hver dag, sier Bergan i Røde Kors, og påpeker at det kan ta tid før blodbankene rundt om i landet rekker å ta kontakt med alle de nye blodgiverne på grunn av den store pågangen.

Cellegiftkur

– Responsen er helt fantastisk. Over 1.100 nye blodgivere på ett og et halvt døgn er over all forventning, men folk må fortsette å registrere seg som blodgivere. Det er fortsatt 23.900 igjen til behovet er dekket, sier Klaras far.

Familien Ryvold Ski er opptatt av at de skal skjerme datteren Klara på 16 måneder gjennom denne perioden. Samtidig følte de at saken var så viktig, at de ville gjøre det de kunne for å skaffe flere blodgivere.

– Vi er takknemlige for at noen gir av blodet sitt, slik at vi får den hjelpen vi trenger. Akkurat nå får Klara sin tredje cellegiftkur og hun responderer bra på den, sier Ski.