Leif Erik Nordmo (43) og familien bor i Alicante i Spania. Den 15 år gamle sønnen hans hadde vært og besøkt familie i Norge, da han alene tok flyet fra Oslo hjem til Spania den 27. juli.

– Som ungdommer flest slang han fra seg bagen i gangen, og jeg tenkte at jeg fikk hjelpe ham med å tømme den ut, forteller faren til TV 2.

Der fikk han seg en stor overraskelse. Inni bagen fant han nemlig en halvliters-flaske med Gordon's London Dry Gin, og en pakke med Marlboro-sigaretter.

– Han fortalte meg raskt at han hadde prøvd seg fram på flyet. Og så lot Norwegian ham kjøpe det, sier Nordmo.

– Hårreisende

Faren ble satt ut, og forstår ikke hvordan det var mulig at sønnen fikk kjøpe sigaretter med 18 års aldersgrense, og sprit med 20 års aldersgrense. Han peker på at billetten var bestilt med identifikasjon og booket plass, og at passet selvfølgelig var med.

– Jeg synes det er hårreisende. Han er en vanlig 15-åring som ikke ser ut som om han er 18 år, og hvert fall ikke 20.

Nordmo stiller seg spørsmålet om dette er noe som forekommer ofte under flyvninger.

Far Leif Erik Nordmo forstår ikke hvordan Norwegian kunne la den 15 år gamle sønnen hans kjøpe alkohol og tobakk på flyet. Foto: Privat
Far Leif Erik Nordmo forstår ikke hvordan Norwegian kunne la den 15 år gamle sønnen hans kjøpe alkohol og tobakk på flyet. Foto: Privat

– Det er sjelden en feil kommer helt alene. Mange ungdommer reiser alene, hvis det skjer én gang, kan det sikkert ha skjedd flere ganger.

Norwegian: – Beklager på det sterkeste

Dagen etter at Nordmo fant ut av hva sønnen hadde fått med seg fra flyet, sendte han en henvendelse til Norwegian. Først etter at TV 2 tok kontakt med Norwegian halvannen uke senere, besvarte flyselskapet farens henvendelse.

Norwegian sier til TV 2 at de erkjenner at det har skjedd en rutinesvikt, og at selskapet tar det på alvor.

– Vi i Norwegian har strenge rutiner på salg av tobakk og alkohol om bord, og våre ansatte er klar over disse rutinene, skriver kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Fatima Elkadi, i en epost til TV 2.

Når det gjelder henvendelsen fra faren, sier kommunikasjonsrådgiveren at Norwegian alltid svarer på kundehenvendelser, men at det ikke er mulig å svare alle umiddelbart.

– Dette skal selvfølgelig ikke skje, og vi følger opp dette nøye med våre medarbeidere som jobbet på flyvningen. Vi har vært i kontakt med faren til gutten, og beklaget på det sterkeste, skriver Elkadi.