– Vi skulle på ferie til California og var på jakt etter et stort feriehus som kunne romme hele storfamilien, forteller «Inge» til TV 2. Han ønsker å være anonym.

Valget falt på et lekkert hus i Beverly Hills i Los Angeles. Det hadde gode anmeldelser fra tidligere gjester og på bildene så det fint ut.

Med mange års erfaring fra flere internasjonale selskap er Inge svært reisevant, men Airbnb hadde han ikke benyttet seg av tidligere.

Airbnb er en plattform hvor privatpersoner kan leie ut til reisende. Selskapet tar et gebyr for å tilby sikre betalinger og forsikring.

Måtte sende epost

Han tok kontakt med den kvinnelige verten, og lurte på om det var mulig å få leie til en bedre pris.

Han fikk da hyggelig svar tilbake om at det kunne være mulig. Han måtte bare sende en epost til en annen mailadresse. Det skulle vise seg at det var dette grepet som gjorde det mulig for svindlerne å lure til seg pengene.

På mail fikk Inge tilbud om en lavere pris, og var veldig fornøyd med det. Mailen hadde et utseende som bar preg av å være sendt gjennom Airbnbs system.

Han fikk beskjed om å betale inn penger via bankoverføring.

– Jeg burde så klart ha reagert da, men var på reise, og ting skjedde litt raskt. Jeg betalte gjennom bankens mobilløsning. Det burde jo så klart ha skurret for meg at det var overføring til en konto i Portugal, i stedet for at jeg fikk bruke kredittkort.

Han betalte i underkant av 60.000 kr for leie og 10.000 i depositum.

Bekreftelsen han fikk så også ut som om den var sendt gjennom Airbnb.

Skjønte at noe var galt

Men da han noen uker før oppholdet sendte mail – uten å få svar, begynte han å mistenke at noe var galt. Og etter å ha tatt kontakt med Airbnb fikk han mistankene bekreftet. Det var ikke blitt booket noe opphold gjennom dem og huset han hadde leid fantes ikke. Annonsen var slettet fra Airbnb.

– Jeg ba Airbnb om å få all mulig informasjon om husverten, slik at det skulle være enklere for politiet å gjøre noe med saken. Men det ble blankt avvist, på grunn av personvernet.

Han synes det er utrolig at en så stor aktør som Airbnb på den måten er med på å verne svindlerne.

TV 2 har sett korrespondansen mellom Inge og svindleren, som opererer under et falsk kvinnenavn. Utleieren fremstår som svært imøtekommende og svarer raskt på Inges spørsmål. Selve oppsettet ser svært troverdig ut.

Anmelder svindlerne - og Airbnb

Denne uken har Inge levert inn anmeldelse til politiet.

– Jeg anmelder svindleren. Men jeg anmelder også Airbnb Norge, fordi jeg mener de samarbeider med kriminelle gjennom å tilbakeholde opplysninger som kan føre til en oppklaring av svindelen, sier han til TV 2.

– Føler du selv at du har vært for naiv?

– Det var en stor tabbe at jeg overførte pengene til bankkontoen, og ikke insisterte på å bruke kredittkort. Men de er utrolig proffe. Vi var vel også litt for naive i forhold til troen på Airbnb som en seriøs aktør. Vi gikk ut i fra at de hadde en viss kvalitetssikring på hvem som fikk legge ut leieobjekter hos dem.

Inge sier han ikke har store forhåpninger om å få igjen pengene, men ønsker å stille Airbnb til ansvar.

– Jeg skjønner at jeg har gjort en feil og at jeg ikke får tilbake pengene fra Airbnb. Men de burde bistå i jakten på de kriminelle. Slik det er nå, vil disse kunne lure flere, og Airbnb virker som en arena for kriminelle, sier Inge.

Han sier at deres erfaring med Airbnb er dårlig og han håper ingen gjør samme feilen som de gjorde.

Det er ikke første gang TV 2 blir kontaktet av personer som har blitt svindlet av personer de har fått kontakt med gjennom Airbnb.

Fremgangsmåten er stort sett lik. Den som skal booke leiligheten kontakter utleier på vanlig måte, og blir godkjent som leietaker. Men så - har utleie-svindleren byttet til en annen epostadresse, og opererer dermed ikke lenger via Airbnbs trygge system. Lenken leietaker får opp ser fullstendig lik ut som ellers hos Airbnb.

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255

Vil samarbeide med politiet

TV 2 har vært i kontakt med Airbnb gjennom deres kontaktperson i Sverige, Jan Fredriksson.

Selskapet ønsker imidlertid ikke å kommentere anmeldelsen, eller at Inge mener de oppfører seg useriøst. Imidlertid understreker selskapet, gjennom Fredriksson, at de ønsker å samarbeide med politiet i denne og andre svindelsaker, selv om de forholder seg strengt til personvernlovene.

– Det er viktig at alle vet at så lenge man holder seg på Airbnb-plattformen, og kun overfører penger gjennom Airbnb, da er man alltid beskyttet. Vi har hatt over 200 millioner opphold gjennom våre systemer, og det er svært sjelden problemer.

Airbnb ønsket heller ikke å kommentere om de gjør nok for å avdekke falske utleiere og hvilke rutiner de har for å selv avdekke svindel.

På Airbnbs nettsider kan man lese mer om hvordan man kan unngå å bli lurt.

Kan bare etterforske svindel i Norge

Politiadvokat Lena Katrin Romestrand ved Sunnmøre politidistrikt er påtaleansvarlig i saken. Hun opplyser til TV 2 at denne saken ikke er ferdig etterforsket.

– Men på generelt grunnlag er det slik at norsk politi kun har mulighet til å ta ut påtale dersom svindelen har foregått på norsk jord. Hvis ikke det er tilfelle, må fornærmede dessverre henvises til landet hvor det mistenkes at svindelen har funnet sted.

Ifølge Romestrand er dette utfordringen med mange av sakene som gjelder svindel på nett.

– Dette fører til at mange saker henlegges, selv om det har skjedd straffbare forhold.

– Betyr det at dere ikke anbefaler folk å anmelde saken?

– Folk bør anmelde alt de mener gjelder straffbare forhold. Er det snakk om store, omfattende saker kan vi inngå samarbeid med politi i land det gjelder. Ved å anmelde saker som dette er man også med på å gi en oversikt over hvor omfattende svindeltyper er, og hvilke beløp det er snakk om.