TV 2 hjelper deg har sett nærmere på søkemotorene Hotels.com, Booking.com og Expedia.no. Ved å søke på ti hoteller daglig i én uke, og sammenlikne søkeresultatene med hotellenes egne hjemmesider har vi oppdaget flere feller det kan være lett å gå i.

Usann informasjon

Hos alle søkemotorene dukker det opp ulike varsler når man er inne på et hotellsøk. Det kan være varsel om at flere andre også ser på hotellet akkurat nå, at det er et røverkjøp, eller at det kun er et visst antall rom igjen.

Etter en uke med søk på de samme ti hotellene oppdaget TV 2 hjelper deg at søkemotoren Booking.com ofte kom med varsler som ikke kunne stemme.

Et eksempel er hotellet som ble sjekket i Oslo. Her stod det hver dag at det var fire rom igjen, men man fikk også flere av dagene varsel om at et rom akkurat var blitt booket. Antall ledige rom var altså konstant selv om det tilsynelatende stadig ble booket nye rom.

Dette skjedde med seks av ti hoteller på Booking.com.

– De forsøker å lure deg

Professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Fred Selnes, har sett nærmere på funnene til TV 2 hjelper deg.

– De forsøker å lure deg, de forsøker å skape et inntrykk av at nå må du forte deg, sier Selnes.

Selnes sier at det er en lite profesjonell måte å markedsføre seg på.

– Du ødelegger tilliten til merkevaren din, sier han.

Booking.com varsler ofte om at rommet man ser på nettopp er blitt booket, men det endrer ikke antallet ledige rom. Foto: faksimile booking.com
Booking.com varsler ofte om at rommet man ser på nettopp er blitt booket, men det endrer ikke antallet ledige rom. Foto: faksimile booking.com

Ønsker ikke å svare på kritikken

En talsperson for Booking.com skriver i en e-post til TV 2 hjelper deg at de ikke ønsker å kommentere dette, men at de vet at informasjon om antall rom som er igjen er ønsket av deres kunder.

– Med varslene og beskjedene som vi viser våre kunder er målet vårt å alltid være så relevante, transparente og hjelpsomme som mulig, skrive de videre.

Flere funn

Hver dag ble prisene oppgitt hos søkemotorene sammenliknet med prisen oppgitt på hotellenes egne hjemmesider.

I halvparten av tilfellene var det billigere eller lik pris om man bestilte direkte gjennom hotellet.

Hos alle tre søkemotorene fikk man i flere tilfeller beskjed om at det var salg på rommet. Førprisen var ofte streket over, og en ny rimeligere pris var fremhevet. Men det var vanskelig å se hva førprisen var basert på. I flere tilfeller samsvarte prisen hverken med hotellets egne pris, eller med prisen søkemotoren gav dagen før.

Expedia.no og Hotels.com, som har samme eier, skriver i en e-post til TV 2 hjelper deg at prisen som er streket over enten viser til hotellets standardpris eller laveste pris tilgjengelig for det rommet på en nærliggende dato.

Booking.com skriver at det er deres samarbeidspartnere som selv kontrollerer hvilke priser som er oppgitt, og at det er systemet deres som oppdager salg og fremhever dette for forbrukerne.