Tove Standnes-Ellstrøm (36) reiser ofte med tog mellom Stabekk og Tønsberg.

Hun undret seg over at det kostet 227 kroner å reise fra Stabekk til Tønsberg, mens prisen for en billett fra Tønsberg til Stabekk var 263 kroner. Reisene var tilsynelatende like, med togbytte på Lysaker.

Da TV 2 omtalte saken i april, kunne ikke NSB umiddelbart gi noen forklaring på prisforskjellen. I ettertid har NSB sendt en epost til TV 2 hvor de redegjør for saken.

Kortest ikke alltid raskest

Kommunikasjonsrådgiver Liv Eggebø forklarer at NSBs reiseplanlegger gir kundene forslag basert på kortest mulig reisetid, ikke reisevei. Dermed er det en mulighet for at den raskeste reisen ikke nødvendigvis er den korteste.

Samtidig beregnes billettprisen ut fra reisens distanse. Den reisen som tar kortest tid kan dermed bli dyrere enn reisen som er kortest.

I dette tilfellet hadde NSBs systemer beregnet at reisen fra Tønsberg til Stabekk gikk via Lysaker, som strengt tatt er en omvei, men som tar kortere tid. Motsatt vei var prisen beregnet via Sandvika, som altså er en kortere reise.

– Feilen i billettsystemet i dette tilfellet er at prisen på reisen fra Stabekk til Tønsberg er beregnet på en kortere distanse enn det kunden faktisk reiser. Ingen kunder har derfor betalt for mye, skriver kommunikasjonsrådgiver Liv Eggebø i eposten til TV 2.

RASKESTE VEI: Nå beregnes reisene mellom Tønsberg og Stabekk via Sandvika uansett hvilken vei du reiser.
RASKESTE VEI: Nå beregnes reisene mellom Tønsberg og Stabekk via Sandvika uansett hvilken vei du reiser.

Satte ned prisen

Likevel har NSB nå gått inn og endret reisen fra Tønsberg til Stabekk slik at systemet kalkulerer med togbytte i Sandvika. Dermed er prisen endret fra 263 kroner til 227 kroner.

– NSB har stor forståelse for at ulik pris på samme reise ser merkelig ut, skriver Eggebø.

– Rett og rimelig

Tove Standnes-Ellstrøm synes det er helt supert at NSB har endret billettprisen slik at det er lik pris i begge retninger.

– Det er rett og rimelig for kundens del. De har tydeligvis fikset noe som de i bunn og grunn skjønte var feil, sier hun til TV 2.

Prisen på denne strekningen ble endret takket være Toves årvåkenhet. Om lignende feil finnes på andre strekninger, er ikke kjent.

– At NSB burde rydde opp i sånne ting, er det ingen tvil om. Folk bruker ikke toget mer på grunn av rot i systemet, og tanken er vel at folk skal bruke toget. sier Tove Standnes-Ellstrøm.