Fedre med en rolig fremtoning og som aktivt engasjerer seg i barna, kan ha en sterk påvirkning på barnas intelligens.

Dette kommer frem i en ny studie ledet av professor Paul Ramchandani ved Imperial College London.

Studien er publisert i fagbladet Infant Mental Health Journal, skriver BBC.

For to år siden begynte Paul og hans forskerkolleger ved King's College London og Oxford University å følge 128 fedre, som alle hadde tre måneder gamle babyer.

Med jevne mellomrom målte forskerne barnas kognitive utvikling, og fulgte fedrenes lek med barna.

Fedrene ble ofte filmet mens de lekte med barna, uten hjelp av leketøy eller andre stimuli.

Da barna var blitt to år gamle, ble fedrene observert når de leste bøker for barna.

Mye kvalitetstid = mye utvikling i hjernen

Forskerne målte barnas kognitive utvikling med en såkalt Mental Development Index (MDI), som blant annet innebærer oppgaver som for eksempel gjenkjennelse av farger og former.

De fant en klar tendens; barna som hadde mye kvalitetstid med fedrene sine, scoret betraktelig høyere på MDI-testene.

– Den tydelige beskjeden for nye fedre er altså å leke med babyen din. Selv når de er svært unge, kan lek og interaksjon ha en positiv effekt, sier Ramchandani til nettstedet.

BBC skriver at tidligere studier har vist at fedre ofte har en høyere tendens enn mødre til å oppmuntre barna til å ta sjanser og utfordre omverdenen.

På denne måten har barna utviklet viktige, kognitive egenskaper.

– Selv når barna bare var tre måneder gamle, viste far-barn-interaksjonene at de kan ha en positiv kognitiv utvikling nesten to år senere. Dette er absolutt meningsfullt for senere utvikling, sier professoren til nettstedet.

Smil og trygghet

Det kom frem at positive, trygge og ubekymrede fedre førte til mer intelligente barn – uansett om barnet var jente eller gutt.

Barn som har fedre som er tilbaketrukne og har en depressiv væremåte, scoret lavere på de kognitive testene.

– Mer tilbaketrukne fedre tilbyr også et mindre stimulerende sosialt miljø, som kan påvirke barnas kognitive egenskaper, forklarer Ramchandani.

– For de fedrene som er mer engasjert, kan det være at de opplever mer positive ting i livet sitt. Det er kanskje årsaken til denne koblingen, men vi kan ikke være sikre på det. Alt vi kan si er at det er et signal her, og det virker som om det er et viktig et, sier professoren.

Professor Vaheshta Sethna ved King's College London tilføyer dette:

– Vi fant ut at barn som har en interaksjon med en sensitiv, rolig og mindre bekymret far i en bok-stund når de er to år gamle, viste bedre kognitiv utvikling, inkludert oppmerksomhet, problemløsning, språk og sosiale ferdigheter.