Årlig hjelper bistandsorganisasjoner tusenvis av folk i nød. En stor grunn til at de kan hjelpe er at mange av oss velger å støtte dem med penger.

Bistandsaktuelt skrev i desember 2016 og januar 2017 en artikkelserie om kostnadene for gateverving av givere.

I artiklene kommer det fram at vervingen koster opptil 2500 kroner, men får du vite dette når du spør ververe på gata?

Røde Kors: 1500 kroner per gateverving

I undersøkelsen har TV 2 hjelper deg fire samtaler med ververe fra Røde Kors.

På spørsmål om hvor mye vervingen koster henviser de først til hvor stor prosentandel av giversummen som går til administrasjonen. Reporterne spør flere ganger, men ingen ververe kan fortelle hvor mye det koster.

Noen av svarene er feilaktige og villedende:

  • «Det er veldig, veldig, veldig billig».
  • «Et nøyaktig tall er vanskelig å oppgi».
  • «Nei, vi har ikke et kronetall».

Redd Barna: 2500 kroner per gateverving

I totalt tre samtaler med Redd Barnas ververe er det heller ingen svar å få på hvor mye det koster å verve en person på gata. I en av samtalene svarer de direkte feil:

– Redd Barna: (...) jeg vil si null kroner.

– TV 2 hjelper deg: Null kroner?

– Redd Barna: Ja, for ingenting går til verving. Alle pengene som du bidrar med går til selve prosjektet (...).

Videre fortsetter samtalen:

– Redd Barna: Som jeg sa, det koster absolutt ingenting at vi verver flere folk.

– TV 2 hjelper deg: Så alle mine penger går til Redd Barna?

– Redd Barna: Alle pengene dine går til Redd Barna.

Et relevant spørsmål

At potensielle givere som spør om kostnaden ikke får et korrekt svar, liker ikke forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth - uansett hvilken bistandsorganisasjon man snakker med.

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth mener ideelle organisasjoner er tjent på å være åpne om kostnadene. 
Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth mener ideelle organisasjoner er tjent på å være åpne om kostnadene. 

– Det er problematisk at en som vurderer å bli giver ikke får vite hva det koster å verve givere. Det er en viktig opplysning som folk bør få lov til å ha, og som kan påvirke beslutningen om de skal bli giver eller ikke, sier Haugseth og presiserer:

– Folk skjønner jo at det koster, det har bare noe med tidspunktet informasjonen kommer på. Folk føler seg lurt når de ikke får den klart og tydelig før de bestemmer seg for å bli giver.

Innsamlingskontrollen mener spørsmålet om hvor mye gatevervingen koster er et relevant spørsmål som ververe fra alle bistandsorganisasjoner må kunne svare på.

– Når du først spør er det klart at du skal forvente et korrekt svar, sier Børre Hagen, daglig leder i Innsamlingskontrollen.

Skal kunne svare fra nå av

Øistein Mjærum, kommunikasjons- og markedsdirektør i Røde Kors sier at ververne deres er trent til å svare på spørsmålene de pleier å få.

– Det er bare å beklage at vi ikke har lært de opp godt nok til å også svare på kostnaden per giver, men det er også første gang de får dette spørsmålet når dere fra TV 2 stiller det nå. Men det må vi selvsagt rette opp i, sier Mjærum.

Men Mjærum er ikke enig i at ververne deres gir villedende svar.

– Jeg vil ikke si at de svarer villedende. De svarer så godt de kan og de svarer som de er opplært til og svarer på hvor mye som går til administrasjonen av givernes penger.

Røde Kors understreker at de er enige i at alle skal få vite kostnaden ved verving og at dette nå er blitt en del av deres opplæringsprogram.

Redd Barna presiserer at de er åpne om alle kostnader og at de opptrer i tråd med god innsamlingsskikk. De sier at deres ververe ikke har fått opplæring i å svare på spørsmål om hvor mye det koster å verve en person på gata. De tar selvkritikk på at det ble gitt ut feil informasjon.

– Det er ikke greit å si at det koster null kroner. De skal selvfølgelig svare korrekt, og når de ikke har svar på spørsmålet så skal de være tydelig på det, sier Line Hegna, kommunikasjonssjef i Redd Barna.

Hun presiserer også at faste givere er en av deres viktigste inntektskilder da 93% av fadderne deres verves på gata.

– Av de 85 000 fadderne vi har er de i gjennomsnitt med oss i over syv år, og faktum er at alle organisasjoner er veldig avhengig av verving på gata. Det er det mest effektive for å få givere.

Både Røde Kors og Redd Barna sier at ververne deres skal kunne svare riktig på spørsmålet fra nå av.

– Det vil de absolutt. Det er jo bra at dette kommer ut slik at vi får avdekket svakheter i vår opplæring, avslutter Hegna.