– Alle de andre passasjerene fikk en frokost med egg, pølse, sopp, brød og yoghurt. Jeg fikk én banan, hevder Martin Pavelka (32) overfor Evening Standard.

Briten har cøliaki, og hadde derfor på forhånd bedt flyselskapet All Nippon Air om å få glutenfri mat da han skulle fly fra Tokyo til Sydney.

Han forteller at han sperret opp øynene da han fikk en banan til frokost på den ni timer lange flyturen.

Nå går Martins historie verden rundt.

Etter intervjuet med den britiske tabloidavisa, er saken blitt omtalt i blant annet New York Post, danske Berlingske Tidende, mosambikiske MMO, russiske Rambler og australske News.

Mistet munn og mæle

Bananen var markert med setenummeret, samt «GF», for «Glutenfri».

Pavelka, som betalte 13.000 kroner for flyturen, fikk i tillegg kniv, gaffel, serviett og salt til bananen.

– Som en med cøliaki, bestiller jeg alltid glutenfrie måltider på flyturene mine. Noen ganger er maten kjedelig, og noen ganger er det faktisk bedre enn de ordinære måltidene – men på denne turen, ble jeg målløs. Jeg fikk én banan, sier han.

– Dette var en ni timer lang flytur. Selv om den definitivt er glutenfri, gjorde ikke bananen meg mett så lenge.

Trodde det var en spøk

Han sier at han går ut ifra at det har skjedd en feil da måltidene ble produsert, og at det var meningen at han skulle få noe annet.

– Da flyvertinnen kom bort til meg, sa hun: «Vi har et spesielt måltid til deg», og så fikk jeg bananen. Jeg spurte om dette var en spøk. Hun sa: «Jeg beklager, men dette er det glutenfrie måltidet», sier han.

Og:

– Det er helt ekstremt. En banan varer i 15 minutter, og så er du sulten igjen. De andre passasjerene lo litt. Jeg tror at flyvertinnen skjønte at noe var galt. Feilen må ligge et sted høyere opp i systemet, sier han.

Han forteller at han har sendt inn en klage til All Nippon Airways, men at han ikke har fått svar.

– Med tanke på den prisen jeg betalte, ville du forventet noe mer enn det. Dette er ikke Easyjet eller RyanAir.