Inspirator, foredragsholder og blogger Svein Harald Røine mener foreldre må tvinge barna opp om morgenen.

Blogginnlegget kan du lese her.

Til daglig holder Røine mange lederkurs, hvor et av temaene er å være modig.

– Foreldrerollen er kanskje den viktigste lederrollen vi mennesker har. Den oppgaven dreier seg blant annet om folkeskikk og gode vaner.

Stå opp!

Røine mener barn og unge tar med seg disse vanene inn i voksenlivet.

– Det å stå opp om morgenen er kanskje den viktigste.

Årsaken til påstanden er ifølge Røine at mennesker møter mye motgang og motstand i livet.

– Hvis du ligger i sengen og kverner på vanskelige ting, så vokser de tankene i hodet ditt.

Røine mener man er ressurssvak når man ligger, og at det derfor er bedre å gå med tankene.

– Etter du har løpt eller gått en tur, føler du at energien kommer tilbake. Vi har mer kontroll over kroppen enn tankene. Føler du deg energisk fysisk så hjelper det mentalt.

I 2015 betegnet idrettslegen Terje Halvorsen trening som den beste universalmedisinen.

Sett ene foten foran den andre

I blogginnlegget skriver Røine om datteren, som han selv tvang opp av sengen om morgenen.

– Hun trodde det var fordi vi ikke unnet henne å ligge lenge, men da forklarte jeg at det var et større perspektiv, noe hun forsto.

Selv har Røine alltid kommet seg tidlig opp om morgenen - det er han glad for.

– Jeg har selv møtt motgang, som å miste jobben min og slitt i lederrollen. De gangene jeg har gruet meg til å stå opp, har jeg vært glad for å komme meg opp av senga og satt den ene foten foran den andre.

– Du drukner ikke hvis du får hodet under vann, men du drukner hvis du blir der.

Konkrete råd

Til foreldre med morgentrøtte barn har Røine følgende råd:

  • Prat med barnet om hvorfor det er viktig at de kommer seg opp om morgenen
  • Slå på lyset
  • Trekk for gardinene
  • Sett på musikk
  • Vær positiv

Røine sier det er viktig at de som er syke får lov til å være syke, men mener at også leger anbefaler pasienter etter operasjon å komme seg raskt på beina.

Han får gehør for mange av argumentene sine hos Mental Helse Ungdom.

– En god døgnrytme er viktig for å opprettholde en god fysisk og psykisk helse. Jeg opplever at dette rådet i hovedsak er myntet på foreldre til ungdommer og ungdommer selv. Da kan det være verdt å merke seg at det finnes studier som kan tyde på at tenåringer trenger en annen døgnrytme

– Samtidig kan det virke litt naivt og endimensjonalt å si at dette ruster deg for motgang senere i livet. Resiliens, eller motstandskraft som er evnen til å takle motgang, består av mye mer enn å bare stå opp om morgenen, sier Adrian Johannes Lorentsson, kommunikasjonssjef i Mental Helse Ungdom.