Familien Doyle fra Canada hadde planlagt ferien i god tid. Allerede i august kjøpte de billetter for hele familien i vårferien, melder den canadiske TV-kanalen CBS.

Turen skulle gå til Costa Rica med Air Canada.

Overbooket

Da Brett Doyle skulle sjekke inn elektronisk og velge seter dagen før avreise, oppdaget han at han ikke fikk opp setevalg for sønnen Cole på ti år.

Brett ringte selskapet, og hevder han forsøkte nå gjennom i flere timer. Etter flere mislykkede forsøk, dro moren, Shanna, ut til Charlottetown Airport for å høre hva som kunne ha skjedd.

Der fikk de vite at det ikke var noe å gjøre. Flyet var overbooket, og Cole hadde ikke lenger plass på flyet.

Shanna Doyle er oppgitt og sint etter at sønnens flybillett ble kansellert fordi flyet var overbooket. FOTO: CBS
Shanna Doyle er oppgitt og sint etter at sønnens flybillett ble kansellert fordi flyet var overbooket. FOTO: CBS

Fikk ikke gi fra seg billett til sønnen

Shanna spurte om hun eller Brett kunne gi sin billett til Cole slik at en voksen kunne reise en annen rute for å nå destinasjonen. Men svaret var nei. Hvis en av foreldrene ga opp sin billett ville den trolig bli gitt til en såkalt frequent flyer.

– Jeg ble fortalt at en av oss voksne kunne gi fra oss billetten, men det var ingen garanti for at den ville bli gitt til min sønn, sier Shanna til CBC.

Siden de selvsagt ikke kunne overlate Cole til seg selv, måtte de kjøpe nye billetter til han og faren via en annen reiserute. Det kostet dem ca 1000 canadiske dollar ekstra. (Ca 6500 norske kroner).

Familien kom seg til slutt på ferie, men på en mye mer stressende måte enn de hadde forventet. FOTO: CBS
Familien kom seg til slutt på ferie, men på en mye mer stressende måte enn de hadde forventet. FOTO: CBS

Flyselskapet beklager

Air Canada har beklaget hendelsen og sier de har betalt familien en generøs kompensasjon. Det skal ifølge Doyle-familien være en åpen flybillett og refundering av tilleggskostnaden på 1000 dollar.

Men Shanna er ikke fornøyd. Hun sier de aller helt ville unngått påkjenningen i det hele tatt. Ikke minst med tanke på Cole som syntes det hele var skremmende.

– Jeg satt der i baksetet og gråt. Jeg hadde ikke noe fly. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gå, og visste ikke om jeg fikk reise med familien min, sier Cole til CBC.

Air Canada forklarer i en epost til CBS at flyselskapene overbooker fly for å holde kostnadene nede for andre passasjerer. De sier det gir dem mulighet til å selge flexibilletter og rabatterte billetter som mange kunder ønsker.

Men Shanna finner ingen trøst i det.

– Vi betaler hundrevis, for å ikke snakke om tusenvis av dollar for flybilletter, og så er vi ikke garantert plass? Så jeg lurer på hva vi egentlig betaler for, sier hun.

Massivt bråk om overbooking

Praksisen med å overbooke fly fikk massiv oppmerksomhet etter at David Dao ble dratt ut av et fly med makt tidligere denne måneden.

Selv om denne episoden var forårsaket av at det var fire kabinansatte som måtte med på flyet for å rekke en jobb ved en annen flyplass, unngår ikke flyselskapene massiv kritikk for at de gambler med at et visst antall passasjerer ikke møter til avreise, og selger flere billetter enn de har plass til.