Felles for russen som har tatt kontakt med TV 2 Hjelper deg er at de alle har bestilt klær til russetiden fra firmaet Din Klesleverandør.

Klær som skulle være vesentlig rimeligere enn det russeklær pleier å være.

– Vi ble kontaktet av Din Klesleverandør gjennom Instagram. De sendte oss en melding og gav oss et godt tilbud som var veldig fristende, sier Johanne Ousdal i russegruppen The Sparkles 2017.

Forhåndsbetalte

Hun og resten av russegruppen bestilte hettegensere og andre plagg til hele gruppen i november i fjor. Alt ble forhåndsbetalt, og prøveeksemplarer skulle komme tidlig i desember.

– Vi begynte bli mistenksomme rundt jul. Da var det gått så lang tid etter at vi skulle mottatt prøveeksemplarer på klærne. Etter hvert begynte vi å høre om andre grupper som heller ikke hadde fått klær, forteller hun.

Din Klesleverandør er underlagt Oesterudgruppen, hvor Didrik Østerud (22) er innehaver. 
Din Klesleverandør er underlagt Oesterudgruppen, hvor Didrik Østerud (22) er innehaver. 

Like historier fra flere grupper

TV 2 hjelper deg har vært i kontakt med nærmere ti russegrupper i hele landet, som alle har bestilt russeklær fra Din Klesleverandør etter at firmaet tok kontakt gjennom instagram.

Felles for alle er at klærne ble forhåndsbetalt, at prøveeksemplarene ikke kom da de skulle, og at unnskyldningene fra firmaet etter hvert har blitt mange.

– Vi har fått forklaringer om det er julerush, at ikke alle pakkene kommer gjennom, at pakken står til toll, at firmaet ikke får kontakt med DHL og så har DHL mistet pakken, sier Martine Braathen som også er med i russegruppen The Sparkles.

Din Klesleverandør har aktivt oppsøkt en rekke russegrupper via instagram. Foto: Skjermpdump, TV 2 hjelper deg
Din Klesleverandør har aktivt oppsøkt en rekke russegrupper via instagram. Foto: Skjermpdump, TV 2 hjelper deg

Flere andre russegrupper har også fått forklaringer som dette.

Avbestilte klærne, har ikke fått tilbake penger

I begynnelsen av februar valgte jentene, i likhet med flere av de andre russegruppene, å avbestille klærne de hadde bestilt. Din Klesleverandør opererte nemlig med en garanti, der de lovte følgende: Garantien vår er enkel. 100 prosent fornøyd ved avtalt prøveeksemplar, eller pengene tilbake.

Men da The Sparkles-jentene avbestilte klærne sine, fikk de beskjed om at Din Klesleverandør først måtte få igjen penger fra fabrikken sin i utlandet, og at dette var helt vanlig prosedyre.

2,5 måned etter at de avbestilte klærne har jentene fortsatt ikke fått refundert pengene sine.

– Det er helt utrolig dårlig gjort, vi er 18 og 19 år og har spart penger selv. Og det er ikke alle foreldre som er så gira på å sponse hele russetiden heller, sier Johanne Ousdal.

Forbrukerrådet: Ikke vanlig praksis!

Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland sier man har krav på refusjon etter ca. 14 dager. Foto: CW Foto
Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland sier man har krav på refusjon etter ca. 14 dager. Foto: CW Foto

Direktør i forbrukerrådet Randi Flesland deler ikke Din Klesleverandør sitt syn på hva som er normal prosedyre ved avbestillinger og refusjon.

– Selvfølgelig er ikke det vanlig på denne måten. En butikk er ansvarlig for sine kunder, og leverer han ikke varen skal en levere tilbake pengene innen rimelig tid. Rimelig tid det er cirka en 14 dagers tid.

– Det er blitt det største fokuset og det vi snakker om i russegruppa, det er ikke gøy å kjenne på følelsen av å ha blitt svindlet, sier Johanne Ousdal til TV 2 hjelper deg.

Din Klesleverandør vil ikke møte TV 2 hjelper deg

Din Klesleverandør holder til i Moss og er underlagt Oesterudgruppen, som har Didrik Østerud (22) som innehaver. Etter at TV 2 hjelper deg begynte jobbe med saken har Din Klesleverandørs nettsider blitt fjernet.

TV 2 hjelper deg har nylig også fått tips om russ som i lang tid har ventet på klær fra Didrik Østerud, men da gjennom selskapet russebekledning.no.

Siden tidlig i mars har TV 2 hjelper deg ved gjentatte anledninger henvendt seg til Din Klesleverandør og Didrik Østerud for å få svar på hvorfor russegruppene ikke har mottatt klærne sine eller fått refundert penger.

Din Klesleverandør skriver i e-post i slutten av mars at de er et prosjekt som forsøkte å tilby russ et billig alternativ, men at flertallige avbestillinger samtidig har ført til vanskelig refusjon av midler fra utlandet. De skriver også at de jobber med å levere alle refusjoner til kunder som mangler penger, og at de ønsker å rette opp i feil som har oppstått. De sier ikke noe om når russen kan forvente å få pengene tilbake.

Didrik Østerud sa seg nylig også villig til å møte TV 2 hjelper deg, men har siden 31. mars ikke svart på våre henvendelser. Da TV 2 kontaktet ham igjen onsdag kveld, la han på røret etter å ha blitt presentert innholdet i denne saken.