Skandalen har slått ned som ei bombe i USA; USAs største TV-nyhetsanker har betalt 110 millioner kroner i forlik til fem kvinner etter anklager om seksuell trakassering.

Beskyldningene strekker seg hele 15 år tilbake i tid.

Det var The New York Times som avslørte at nyhetsanker og Donald Trump-venn Bill O’Reilly (67) skal ha utsatt kvinnelige kolleger for den seksuelle trakasseringen.

Etter avsløringen, har Fox News hyret inn et eksternt selskap for å etterforske den populære TV-stjernen.

I fjor gikk direktør i Fox News, Fox Business Network og styreformann for Fox' TV-kanaler, Roger Ailes, av med umiddelbar virkning etter at kollega Gretchen Carlson, og deretter 19 andre kvinner, gikk til søksmål mot ham og anklaget ham for seksuell trakassering og hevnaksjoner.

O'Reilly får derimot fortsette som før, og programmet hans er foreløpig ikke tatt av lufta.

Melkeku

Kanskje er det penger som er årsaken; Bills program «The O'Reilly Factor» har frem til nå vært det mest innbringende programmet Fox News' har.

Ifølge Kantar Media dro O'Reilly inn utrolige 178 millioner kroner i reklameinntekter i 2015, og 118,6 millioner dollar de første ni månedene i 2016.

Dette er svimlende 2,4 milliarder norske kroner.

Etter avsløringen har 50 av de største annonsørene trukket reklamene sine fra Fox News og/eller «The O'Reilly Factor»

Bilprodusentene Hyundai og BMW, finansgiganten T. Rowe Price, forsikringsselskapet Allstate og legemiddelselskapet GlaxoSmithKline er noen av dem som ikke lenger vil reklamere på kanalen.

Trump-støtte

O'Reilly støttes av USAs president Donald Trump (70), som han har vært omgangsvenn med i en årrekke.

– Jeg tror ikke Bill gjorde noe galt. Han er en person jeg kjenner veldig godt. Han er en god person, uttalte Trump tidligere denne måneden.

Uttalelsen fikk en av kvinnene som har inngått forlik med O'Reilly, tidligere ankerkvinne for Fox News Business, Rebecca Gomez Diamond, til å skrive dette på Twitter:

– President Trump, kvinnene var tvunget til å inngå et forlik - ikke motsatt. Det handler om ansettelsesavtalene som som forbyr rettslige søksmål.

Seerne blir

Til tross for annonsørflukten, skriver Washington Post at seerne forblir trofaste.

I en undersøkelse foretatt av dem og YouGov, svarer rundt 85 prosent av amerikanerne som ser på «The O'Reilly Factor» jevnlig, at de vet om anklagene mot nyhetsankeret.

I undersøkelsen kommer det også frem at kun 17 prosent av seerne mener at programmet må bli tatt av lufta etter skandalen.

Blant republikanere, altså Trumps velgere, er det bare 9 prosent som ønsker å få programmet av lufta.

Nylig ga 67-åringen ut boka «Old School», og denne topper nå The New York Times' bestselgerliste.

Støttet sjefen etter sex-anklager

Den amerikanske kvinnerettighetsgruppa Ultravoilet planlegger tirsdag en demonstrasjon i New York for å få O'Reilly fjernet fra Fox News.

Gruppa står bak aksjonen «Bill O'reilly Needs To Go», og de mener at Fox News'-sjef Bill Shine har visst om både O'Reilly og hans tidligere sjef Roger Ailes oppførsel overfor kvinnelige kolleger.

Siden Ailes-skandalen har Fox News tilsynelatende jobbet for å renvaske imaget og ryktet, men anklagene mot O'Reilly har ikke akkurat hjulpet på.

– Tydeligvis er ikke Fox ferdige med å utsette kvinner for fare, hevder Ultravoilet i en pressemelding.

Før Ailes forlot Fox, ga O'Reilly ham sin fulle støtte i «The O'Reilly Factor»:

– Hvis du ikke liker det som skjer på jobb, så må du gå til HR-avdelingen eller si opp, sa han den gang.

Nå gjenstår det å se om det blir han selv som må si opp, eller om Fox News lar ham bli. Foreløpig står fortsatt «The O'Reilly Factor» på sendeplanen.