Søndag havnet en buss utfor veien på E45 i Härjedalen i Sverige.

52 skoleelever fra Sør-Sverige var om bord. Tre barn er bekreftet omkommet. Flere på bussen skal ikke ha hatt på seg belte.

Ulykken etterforskes, men det er foreløpig ikke fastslått noen årsak til den. Det er heller ikke bekreftet hvorvidt bilbeltebruk har hatt noe å si for antall skadde eller omkomne å gjøre.

– Skillet mellom liv og død

Norske bussjåfører ønsker likevel å understreke hvor viktig det er å bruke belte i buss, nettopp fordi ulykker som dette kan skje.

– Når en buss ruller rundt kan det å ha på seg belte være skillet mellom at det går helt fint og at det går veldig dårlig. Skillet mellom liv og død, sier bussjåfør for Nettbuss i Bergen, Ørjan Takle, til TV 2.

– Dersom bussen ruller og du ikke har på deg belte, kan du bli slengt rundt. Ofte knuser vinduene, og man kan da falle ut av vinduet og havne under bussen, for eksempel, sier Takle.

De passasjerene som ikke har på belte kan dessuten treffe dem som har belte på seg, og dermed skade andre.

BUSSJÅFØR: Ørjan Takle kjører for Nettbuss i Bergen. Foto: Privat
BUSSJÅFØR: Ørjan Takle kjører for Nettbuss i Bergen. Foto: Privat

– Alle skal og bør ha på setebelte der dette er montert. Ofte føler folk seg trygge i en stor, tung buss, men i ulykker der bussen havner utenfor asfaltkanten er man ikke det, understreker han.

Se demonstrasjonen som viser forskjellen på en buss der barna har på seg setebeltet og ikke i toppen av saken.

– Bekymret

Takle selv har opplevd at bussen han kjørte veltet for litt over 3 år siden. Han var da på vei fra Oslo til Trondheim.

– Jeg hadde 16 passasjerer. 15 hadde på belte og kom fra det uskadd. En person hadde ikke belte og ble kraftig forslått, sier han.

I en spørreundersøkelse Statens vegvesen utfører årlig, svarer 56 prosent at de bruker setebelte på buss i svært stor grad.

Takle må ofte minne passasjerene på at de må bruke belte.

– Når vi er ute på lengre turer opplyser jeg alltid passasjerene om at de må bruke setebelte. Når jeg ser at folk ikke bruker belte blir jeg bekymret, da kan det gå svært dårlig om man velter. Og ulykker skjer, selv om bussulykker heldigvis ikke er så vanlige, sier han.

I Norge finnes det tre forskjellige bussklasser. Klasse 1 og klasse 2 er busser som brukes i byer og forsteder der opptil 45 prosent av plassene er ståplasser. Mens Klasse 1 ikke kan kjøre over 80 kilometer i timen, kan klasse 2 det.

Klasse 3 er beregnet for lengre kjøring. Der det ikke er ståplasser.

REDAKTØR: Tom Terjesen, bussjåfør og redaktør i Bussmagasinet. Foto: Privat
REDAKTØR: Tom Terjesen, bussjåfør og redaktør i Bussmagasinet. Foto: Privat

Blir flinkere

Tom Terjesen er redaktør i Bussmagasinet og kjører buss i Arendal. Han er opptatt av å fortelle passasjerene sine om viktigheten av å bruke belte.

– Dersom jeg for eksempel skal kjøre en skoleklasse, går jeg alltid gjennom bussen og forteller dem hvor viktig det er å bruke belte, sier han.

Han mener dagens ungdom er flinke til å bruke belte, men at nordmenn i alderen 30-40 år har et stykke å gå.

– Denne generasjonen er ofte vant til at det ikke er belte på buss, sier han.

Han mener likevel at flere holdningskampanjer de siste årene har gjort folk mer bevisst på dette.

– Og det er bra. Heldigvis er det ikke mange ulykker med buss i Norge, men 75 av ulykkene som er med buss er busser som velter. Da gjør beltet hele forskjellen, sier han.