– Du skjønner hvorfor jeg bruker papir når jeg trykker ned?

Renholdsrådgiver i Bygg & Facility, Lena Furuberg, ser på videoopptak TV 2 Hjelper deg har gjort av 30 toaletter hos bensinstasjoner i kjedene Shell, Esso og Cirkle K. Hun er ikke imponert.

Testen avslører at kun tre av 30 toaletter var vasket grundig i løpet av en uke.

Dessuten ble det avdekket juks med vaskelister.

Se hele testen på TV 2 hjelper deg torsdag kl. 20.30.

Må vaskes ofte

Det er viktig at et toalett som brukes av mange vaskes ofte, mener Furuberg. Og dessuten:

Lena Furuberg og Georg Blomberg mener det ikke skal være rester igjen av UV-kremen på toalettene etter en uke.
Lena Furuberg og Georg Blomberg mener det ikke skal være rester igjen av UV-kremen på toalettene etter en uke. Foto: TV 2 hjelper deg/ Ørnulf Riisnæs

– Det er viktig at det ikke bare ser rent ut, men at det også er rent, sier hun.

For å sjekke renholdet smører TV 2 Hjelper deg UV-krem på inntil 8 kontaktpunkter på hvert toalett. Punktene inkluderer for eksempel dørhåndtak, såpedispenser, dokant, nedtrekknapp, lysbrytere og tørkepapirdispenser.

Ved et lett tørk med en fuktig klut vil kremen forsvinne.

GARANTI: Shell har en ren toalett-garanti på sine toaletter. 
GARANTI: Shell har en ren toalett-garanti på sine toaletter.  Foto: TV 2 hjelper deg / Ørnulf Riisnæs

– Er det vasket skikkelig skal UV-kremen være borte, sier Furuberg.

Se resultatene fra UV-testen nederst i saken.

Juks med vaskelister

Hos flere Esso-stasjoner var det også feil på flere av kontrollistene på toalettene. På disse listene skal de ansatte kvittere hver gang de har vært innom for å se til toalettet.

Men på én liste er det noe som skurrer. Klokken 11 er det signert for gjennomført tilsyn, men klokka er bare 10.30.

Slik gjorde vi det:

  • Vi har vært på ti bensinstasjoner fra Shell, Circel K og Esso.
  • Vi har vært på ett toalett på hver stasjon.
  • På hvert toalett så vi først på hvordan det så ut.
  • Vi tok deretter UV-krem på de kontaktpunktene som var tilgjengelig inne på toalettene.
  • Én uke etter at vi tok på UV-krem, kom vi tilbake for å se om det var rester av kremen.

Den samme feilen observeres igjen én uke senere på samme stasjon.

På andre Esso-stasjoner finner TV 2 Hjelper deg flere hull i listene. Enten har de ansatte glemt å signere, eller så har de ikke gjennomført tilsyn.

Se hva kjedene svarer lenger ned.

Stinkende resultat

Én uke etter at UV-kremen er smurt på, drar TV 2 Hjelper deg tilbake for å sjekke renholdet. Hvis det er gjort skikkelig skal all UV-kremen være borte. Men dette er kun tilfelle på tre av tretti stasjoner.

Esso
Adresse Merka kontaktpunkt

Kontaktpunkt med rester av UV-krem

Kjeller, Trondheimsveien, 2007 Kjeller 7 5
Drammensveien 507, 1363 Høvik 6 4
Hafslundsgate 32, 1738 Borgenhaugen 7 4
Mosseveien 18, 1640 Råde 6

3

Enebakkveien 139, 0680 Oslo 7 3
Hytteveien 5, 1540 Vestby 6 2
Kongens gate 42, 1530 Moss 6 2
Torgny Segerstedts vei 11 7 2
Kobbervikdalen, E18 67, 3036 Drammen 7 1
Billingstadsletta 9, 1396 Billingstad 6 0
TOTALT: 65 26

 

– Jeg synes det generelt er et dårlig resultat, overraskende dårlig, sier Georg Blomberg.

Shell
Adresse Merka kontaktpunkt

Kontaktpunkt med rester av UV-krem

Drammensveien 215, OSLO, 281 (SJØLYST) 6 4
Solbråveien 1, 1383 Asker 8 4
Solliveien 278, 1667 Greåker 7 3
Drøbakveien 71 ,1430 ÅS 6 2
Kløfta, 2040 Kløfta 7 2
Strand, Drammensveien 407, 1368 Stabekk 7 2
Kjellstad, St. Hallvards vei 1, 3400 Lier 6 1
Fredrikstangsgate 39 7 1
Skedsmokorset 7 1
Svinesundparken 2, 1789 Berg I Østfold 4 0
TOTALT: 65 20

 

Hos Cirkle K finner vi totalt 16 kontaktpunkt som ikke er vasket grundig på en uke. Hos Shell er det 20 punkter og hos Esso hele 26.

Cirkle K
Adresse Merka kontaktpunkt Kontaktpunkter med rester av UV-krem
Østre Huggenesvei, 1580 Rygge               4 3
Mosseporten, Patterødveien 1, 1599 Moss 7 4
Storebaug, 1529 Moss 4 2
Wulfsbergsgate 20, 1530 Moss 7 2
Lier E18, 3402 Lier 4 1
Klokkergårdveien 34, 1711 Sarpsborg 5 1
Askerveien 71, 1384 Asker 6 1
Hamangskogen 10, 1338 Sandvika 7 1
Bølerveien, 2016 Frogner 7 1
Svarthagsveien 3, 1540 Vestby 7 0
TOTALT: 58 16

 

DETTE SVARER KJEDENE:

SHELL

TV2HD: Dere har en renhetsgaranti på deres toalett på Shell. Hva betyr egentlig det?

Shell: Det betyr at toalettene våre skal være rene, slik at kunden møter rene toaletter når de kommer til stasjonene våre. Og så er det et insentiv for å holde fokus på renhold på toalettene våre.

TV2HD: Vi har jo vært på ti Shellstasjoner og det viser seg at nesten ingen av disse var skikkelig vasket på en uke. Hva tenker du om det?

Shell: Jeg tenker at det betyr at vi trenger en gjennomgang av rutinene våre for å sikre at renholdet blir gjort på en tilfredsstillende måte, slik at kundene møter rene toaletter når de kommer til stasjonene våre.

TV2HD: Hva kan egentlig kundene deres forvente å tro på når dere sier det er en rene toalett garanti og så finner vi finner ut at de fremdeles er skitne etter en uke?

Shell: Vi håper det at kundene gir beskjed tilbake til betjeningen om de møter et toalett som ikke holder den standarden som de ønsker og vi mener at toalettene skal ha, slik at betjeningen kan få gjort noe med det umiddelbart. Vi kommer til å sette oss ned og gå igjennom rutinene sammen med vår hygieneleverandør for å sikre at sjekkpunktene på rutinelistene våre er så gode at renholdet blir tilfredsstillende.

REITAN CONVENIENCE

En av Shell stasjonene TV 2 hjelper deg var på er en Shell 7- eleven stasjon, som blir driftet av Reitan Convenience. «Vi har som mål å tilby våre kunder rene toaletter, og vi beklager derfor at renholdet på stasjonen i Drammensveien ikke har vært bra nok. Etter at vi ble gjort oppmerksomme på forholdet, tar vi nå en gjennomgang av våre rutiner for å forhindre at dette skjer igjen.»

CIRKLE K

«Vi skal møte kundene våre på en hyggelig måte, dette inkluderer også renhold på stasjonene. Fra sentralt hold har vi lagt til rette for en rekke verktøy, dette inkluderer blant annet rutinebeskrivelse for den enkelte stasjon, sjekklister og oversikter som viser hva som må vaskes, hvor ofte det skal vaskes, hvordan det skal vaskes og hvilke rengjøringsmidler som skal brukes hvor. I opplæringspakken som våre medarbeidere må gjennomføre med jevne mellomrom, er det nettopp renhold som er det viktigste.

Vi er ikke fornøyde med det som ble avdekket i denne TV 2-undersøkelsen, renhold har høyeste prioritet hos oss. Tilbakemeldinger som dette og fra kunder er viktig, og hjelper oss til å bli bedre.»

ESSO

Essobutikkene driftes av Tiger AS, et datterselskap i NorgesGruppen.

TV2HD: På Esso sine bensinstasjontoalett så har dere jo kontrollskjema for rengjøring. Hvorfor det?

Tiger AS: Jo, det er for at for oss så er det veldig viktig at vi har kontroll og overvåking av toalettene for kundene slik at vi kan framstå best mulig.

TV2HD: På flere av kontrollistene for rengjøring oppdaget vi at det ikke var krysset av at det var inne og gjort reingjøring på de tidspunktene de skulle. Fungerer disse listene?

Tiger AS: Når du sier det du gjør der så er det tydelig at vi trenger en ytterligere bevisstgjøring blant de ansatte at det blir kvitert ut til de tidene det skal gjøres, og vi mener at det fungerer som sagt i forhold til en bevisstgjøring og å holde kontroll på toalettene.

TV2HD: Vi har også oppdaget at det på en vaskeliste er krysset av for sjekk klokka elleve, men klokka var bare var halv elleve. Blir det jukset med disse kontrollistene?

Tiger AS: Nei, det konkrete ene tilfelle som du viser til der, så skal ikke det skje. Det skal det ikke. Og jeg regner ikke med at det gjengs over hos de fleste hos våre. Det skal ikke jukses med, det skal det ikke. Og da slår det feil ut.

TV2HD: Vi har vært på ti Esso-bensinstasjontoalett, og nesten ingen av disse var blitt skikkelig vasket på en uke. Hva synes du om det?

Tiger AS: Nei, det legger vi oss flate for. For som sagt så er dette et viktig område for oss og det skal være ordentlig rengjort. Det skal være innbydende å komme på toalettene på våre stasjoner. Så om det er tilfelle at disse resultatene viser det, så må vi jobbe ytterligere med rutinene og bevisstgjøring blant de ansatte i forhold til hva som vaskes og hvordan det vaskes.